Barion Pixel

ÉS1-korszak

Benedek Csanád

2022.05.13.

11.5 perc

AND1 Mixtapek hatása, és elő- és utóélete

Hiphop és kosárlabda az undergroundból, amikor összenőtt, ami összetartozik

Személyes élménnyel kezdeném. Soha nem értettem mi ez a kézilabda állami nyomatás (a foci után másodikként), amikor minden fiatal a kosárpályákon lógott, ez ma sincs másképp.

Az én tini nindzsa koromban ennek az egyik oka az AND1 mixtapek voltak. Ha egyet megnéztél, azonnal függő lettél, egyszerűen a lazaság és dinamizmus, ami ezekben a videókban volt, mindenkit magával ragadott. És a zene. Na, most minden old head és ifjú titán azt hiszi, hogy akkor ez volt a hiphop és milyen jó volt nekünk. NEM AKKOR, NEM EZ VOLT A HIPHOP-fősodor. A hiphop minimum a kilencvenes évek végétől popbabérokra tört.
Amit az AND1 mixtapeken hallasz, hál’ Isten, a REAL HIPHOP volt, jelentsen ez bármit. Óriási mázlink, hogy ezek az egész világban elterjedt videókon, Tokiótól Veszprémig (a két metropolis), az undergroundabb hiphop volt. Last Emperor, Afu-ra, ma sem lettek Jay-Z-k. Common, Mos Def, Sadat X, Prince Paul ma már klasszikusok, de akkor nem a fő trend vonal voltak. Mi gondoltuk, hogy ez megy Amerikában, de az albumeladások ellentmondóan kemény tények.
(A silver era cikkben olvashattok erről.) Ez az underground volt ott is. Óriási szerencsénk, hogy jó DJ-k jó zenéket kevertek a streetball videók alá, mert nyakamat rá, ha Chingyt, Memphis Bleeket vagy bármelyik akkori sztárrapper zenéjét rakják be, akkor is elterjed.

A 90-es évek végétől a 2000-es évek közepéig az And1 Mixtapes hatalmas siker volt. Híres streetballjátékosok, mint például Skip és Hot Sauce, a világ minden tájára elvitték az utcát. Az időszak nem csak a streetballtrükkök, hanem egy technikai forradalom kellős közepe is volt. VHS-kazettákon kezdődött, DVD-n folytatódott, majd a YouTube-on terjedt el. Sajnos jó minőségben keresni kell, de akinek fontos, megvan otthon letöltve.

Az AND1-os szekta
Minden kosáredző rémálma az AND1-mániás kosaras diák. Aki kétszer indulásba született és támadó faltba érkezik meg. Az edzők persze elfelejtették, hogy mennyien mentek le játszani ezeknek a videóknak köszönhetően.

Az AND1 Live Tour, Mixtape Tour, egy utazó kosárlabda bemutató és meccssorozat volt. Városról városra utaztak, és kihívták a helyi tehetségekből álló csapatokat.
A játékokon a szabályokat annyiban lazábban kezelték, hogy sok egyéni játék, egy-egyezés, labdakezelési trükkök, szívatásak és az akrobatikus slam dunkok és az alley-oopok beleférjenek. Az AND1 kosárlabdaruházati cég hozzánk csak kevéssé ért el. Ebben az időben az Under Armour szintén létezett, de össze sem lehetett mérni az AND1 népszerűségével. Érdekes hogy változik a világ.

A turnét az ESPN-n félórás „Streetball” szegmensekben közvetítette, és az összefoglalók, atom zenékkel AND1 Mixtape márkanév alatt jöttek ki. Ez pedig egy legendás sorozat lett. Az AND1 tíz mixtapet adott ki. Az első AND1 Mixtape Volume 1 (1998), a legkésőbbi pedig az AND1 Mixtape X (2008). Az AND1 csapat bejárta a világot, sikereket ért el a legtöbb nemzetközi csapat ellen, és győzelmet aratott Chile és Angola válogatottja felett, veretlen maradt az Egyesült Államokon kívül. Mígnem vereséget szenvedtek a debütáló Puerto Rico Streetballers ellen, akkor utána nem is mentek több nemzetközi meccsre. Micsoda utcataktika.

Az AND1-siker fő oka az, hogy akkor trenddiktáló volt, és hatalmas show-t csináltak. A trükkök ma is vagányak, a zenék időtlenek.

Az AND1 Tai Chit mai napig az 50 legszebb kosárlabdacipő között tartják számon. Néhány újságíró bírálta a turnét, a Harlem Globetrotters lemásolásával vádolták. A Globetrotters hónaljig felhúzott fogkrémreklám fogsorvillantó matiné zsúrja sosem nézett úgy ki, mintha egy utcai banda készülne megtámadni téged. Tetejébe az AND1-videókon atom mozdulatok és trükkök voltak.

Két mondat két fasziról
Stephon és Alston avagy Starbury és Skip to my lou

Sok tekintetben Rafer Alston vagyis Skip to my lou volt az ihletője az AND1 Mixtape Tournak – látták őt egy gyenge minőségű, szaggatott, 1998-as videókazettán. Alston extrém módon szívatta az ellenfeleket, megjátszotta a labdát és kijátszotta a védőket. A neve is ebből jön, hogy egyedül végigviszi. Megoldóember volt. Az And1 arcai körében ez a videó nagy figyelmet keltett, és underground módon a játékosok körében is. Alston jelentőségét már az is mutatja, hogy amíg nem lett legendás maga jogán az AND1 Mixtape, sokan Skip-tape-nek hívták miatta.

Valamiért sokan elfelejtik, hogy Stephon Marbury is ott volt az elején, csak ő bekerült az NBA-be, és nem utcashow-t nyomott, Starbury is And1-támogatott volt sokáig. Maga is New York-i (Coney Island, Brooklyn) nem véletlen, hogy a bekötöttségbe a hiphophoz elsőrangú. Ezt a Terror Squad klip is legendás pillanata a hiphop és a kosárlabda találkozásának.

Akit még szintén nem szoktak megemlíteni ebből az időszakból, az Steve „The Reason, the Franchise” Francis, pedig őt is kiszemelte az AND1, de ő is „túl korán” (most azért nevetek magamon) bekerült az NBA-be, és nem volt ideje streetballturnézni. Francis legdurvább utcaarcok egyike, apja 20 évet kapott bankrablásért, ő már 10 évesen cracket árult, 18-an laktak egy lakásban. Ő eldöntötte, hogy ki fog törni, ha üres üveggyűjtésben lesz a legjobb, akkor abban. Szóval róla is meg kell emlékezni, zsákoló bajnok, csak pont nem lett AND1-os. Mindhárom fickó bejutott az NBA-be.

A klasszik mixtape játékosok: The Pharmacist, Hot Sauce, A. O. „The Dribbling Machine” Woney, Anthony „Half Man Half Amazing” Heyward, Malloy, „Future” Nesmith és Crafton „Aircraft” Ferguson voltak.

Hot Sauce, akinek az igazi családneve is Champion.

Azt érdemes tudni, hogy előtte sehol nem láttál ilyen kosárlabdát, és nagyon mostanában sem.

Így kezdödött.
And1 Mixtape Tour 1-4

Az And1-éra vége

Az And1 2008-ban leállította a mixtape-ek gyártását, az And1 márkasztorit ebből a videóból részben megtudhatjátok. Ami nincs benne, hogy a Nike a kilencvenes években nagyon be akart törni a fociba (európai), de ez felemásan sikeredett, az Adidas nagyon tartotta a pozícióit. Akkor még a Kappa, Umbro, Diadora, Joma stb. is erősek voltak. Jordan visszavonulásával a kosárlabdában is új szelek fújtak, lásd And1 és Vince Carter és az, amit ebben a cikkben is olvashatsz. Ezért a Nike akkor all int mondott a kosárlabdában, mindenkit túlígért, Kobe-t megvette, Lebront megvette, eltűntek a Champions mezek. A kockázat bejött, a kicsik kicsik maradtak, a nagy még nagyobb lett, és akkor a gördeszkát és az egyéb extrémsportokat is elkezdte megenni a multik világa, de ez egy másik történet lesz, amit megírunk.

Az And 1 mixtape

DJ Set Free-nek köszönhető, akit 10 gyerekként még Rakim videóklipjében (1:10-nél) is láthatsz. Így adódik át a kultúra.
Ugyanebben a klipben az akkor még ismeretlen Flava Flav a Public Enemy-ből flesselget Rakimékkal.

Jeffrey Smith AND1-marketingvezető behívta a Setet, hogy megmutasson neki egy karcos VHS1-t, és megkérdezte mit gondol róla. Set azt mondta, miért nem ezzel foglalkozunk. Elkérte a videót, és hogy megyőzze a „fehér főnököket”, alákevert egy kis hiphop zenét.

Ez már a „fehér atyáknak” is elnyerte tetszését. Rábolintottak az utcaszagú kosárlabdára. Az And1 elküldte Setet Floridába stúdiózni. Ezt csak azért írom, mert vicces, hogy ezt a jórészt eastcoast-westcoast mentén meghatározható mixtape-et bizony a dirty south vidékén rakták össze.

Kevesen tudják, hogy a streetballos arcok nem kaptak pénzt az első videó után. Tulajdonképpen kosztért és kvártélyért, meg pár AND1-cuccért milliókat csináltak a cégnek. Set rendbe akarta tenni a dolgokat, és az And1 mixtapes turnét. A turné hatalmasat robbant. Mintha mindenki ezt várta volna az egyre unalmasabb NBA helyett. Az 1999 NBA Lock Outot se feledjük, amikor a játékosok teljes joggal magasabb bérekért sztrájkoltak.

Szóval az AND1-streetball pont jókor volt jó helyen, és bedobta a ziccert. Ezek az arcok Amerikában tényleg sokszor nagyobb sztárok voltak mint a kisebb NBA-játékosok.

Ez nem kamu, meg lehet nézni. Olyan dumák mentek NBA-meccsek alatt, hogy reméljük nem lesz túl sok időkérés, amúgy most kint meg a betonon AND1 élő buli megy. Maguknak a bemondóknak zabszem volt a seggében, és kint akartak lenni, az élő kosárlabdajamen, mert akkor nem volt még netkorszak, és úgy érezték lemaradnak valamiről, ami fontos és érdekes.

Egészen a ’90-es évek végéig az NBA nyakig be volt gombolva. A „fehér atyák” mondták meg, hogy kell kinézni. Aztán megjött Allen Iverson, Jason Williams, Marbury, Alston, Rasheed Wallace, és ők túl önazonosak voltak a Jordan-féle vasalt inges stílushoz. A következő generáció már AND1 mixtapeken nőtt fel. A ligában olyan játékosokkal, akik ebben a kultúrában születtek és nőttek fel, a hiphop a kosárlabda új hangsávja lett. És ahogy a kultúra egyre inkább mainstream lett, a kosárlabda a hiphop filmzenéjévé vált.

Megkérdezték Setet, mit gondol arról, hogy félti-e valaha attól a kultúrát, hogy kizsákmányolják a hiphopot. Elég érdekes választ adott. „Nem megy mindenki a bányába gyémántot keresni” – mondja Set. „És ez alatt azt értem, hogy a márkák és a cégek nem akarnak arra a részre menni, ahová senki sem megy. Akkor még a kosárpályák környékén állítólag, gyakran voltak lövöldözések. Igazából nem volt veszélyes, de tudod milyenek a pletykák. Elmentünk valahova, ahová az emberek nem mentek. Az And1 Mixtape egy nagyító volt, jé ezek a fura srácok nem mind crackes gengszterek, és van egy izgalmas szubkultúrájuk, ami aztán meglepetésre hatást gyakorolt a világra.”

A magyar szál

A Hoopstarz és Andi egyéjszakás kalandja
Nem mondtam eddig, hogy a magyar kosár szlengben az AND1, Andinak becézve is közismert. A 2000-es évek elejére az AND1 Mixtape-ek és a Notic videók elterjedésével Magyarországon is kialakult egy jelentős közösség, akik rá voltak kattanva a videókban látott cselekre és mozdulatokra.

Ennek hatására 2003-ban jött létre a Hoops Starz rendezvénysorozat, amelyet Timár Csaba „Concrete” és Kindler Krisztián „Shark” alapítottak és a streetball és a hip-hop egységével felfrissítették az addigi sekélyes itthoni streetball kultúrát és közösséget. Kindler egyébként a magyar hip-hop archívum és hip-hop múzeum létrehozásában is oroszlánrészt vállalt.

Az AND1 magyarországi sikere és egyben az ÉS1 heyday korszakának esszenciája 2007-re tehető, amikor az első (és egyetlen) hazai AND1 Mixtape Tour állomáson az amerikai streetball legendák csaptak össze az akkori, legjobb itthoni utcai játékosokkal a Papp László Sportarénában 5500-6000 néző előtt. Ami azért nagy szó.

Utóélet
A kosárlabda nem szűnt meg, az emberek ma is szeretik a trükköket, a látványos játékot, az NBA amúgy is tüzérség és mesterlövészet lett a hármas zónából. Illik még megemlíteni a Noticos srácokat is, akik azt csinálták, mint az AND1-osok.

Az AND1 utolsó időszakát, és az NBA-draftot is megjáró Professor még viszi a fáklyát.

Grayson „The Professor” Scott Boucher

Sauceról és a többi arcról itt találtok podcasteket. Na nyomás ki a pályákra, most már jó idő van!

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Elfeledett kincsek: The Baby Huey Story

Nujabes: szürke eminenciás a színes zenék mögött

Crip walk!? Nem tánc, hanem életforma!

Yellowman útja az árvaháztól a dancehall trónjáig

MC Jeges Vanília, akit nem lehet komolyan venni, de nem lehet nem szeretni

J Dilla – egy zenei fenomén örök ragyogása