Barion Pixel

Felipe Pantone – ilyen lenne, ha a robotok graffitiznének

4BRO

2024.02.27.

6 perc

Felipe Pantone a graffitiből indult, végül nemzetközileg elismert kortárs képzőművész lett. Munkái a digitális korszak nyelvét beszélik, ugyanakkor mélyen gyökereznek a modern művészettörténetben is. Gyakran utal a magyar származású Victor Vasarely, továbbá Bridget Riley, Carlos Cruz-Diez, valamint Jonathan Zawada munkáira, miközben ő maga egy sajátos, az új technológiák által inspirált vizuális nyelvet alakított ki. A kontrasztok és az absztrakt formák játékos összhangja, amelyek Pantone munkáinak lényegét képezik, egyben arra is ösztönöznek bennünket, hogy átértékeljük a körülöttünk lévő világot. Művészete nem csupán látvány, hanem egyfajta gondolatkísérlet, amely arra sarkall minket, hogy merjünk kilépni a megszokott keretekből, és fedezzük fel újra a valóság és a képzelet határait.

A kis „Pantone-skála” előélete

Felipe Pantone argentínában, Buenos Airesben született 1986-ban, de Délkelet-Spanyolországban nőtt fel. Már 12 évesen graffitizett, Pant1 néven nyomta a spanyolországi Torreviejában, majd 18 évesen, amikor Valenciába költözött, a D.O.C.S csapatával kezdett festeni, ezt követően az UltraBoyz (UB) tagja lett. Kalligrafikus, mégis avantgárd, kurzív kézi rajzos stílusának köszönhetően viszonylag hamar felfigyeltek rá a graffitis körökön kívül is. Noha az utca az ő terepe, volt annyi esze, hogy továbbképezze magát, melynek eredményeként képzőművészeti diplomát szerzett.

2006 óta láthatjuk munkáit a különböző galériákban. Azóta világszerte elég komoly épületeket rakott meg. A Mesa Kortárs Művészeti Központtól a Long Beach-i Művészeti Múzeumon át, a párizsi Palais de Tokyo-ig állították ki munkáit, valamint Mexikóváros, Oszaka, Lisszabon, London, Palesztina, Olaszország, Ausztrália is a keze nyomát viseli.

Pantone művészetében a technológia és a kreativitás egyedülállóan harmonizál. Munkáiban az állandó mozgás, a dinamizmus és a sebesség érzékelhető, ami tükrözi a modern világunk tempóját és folyamatait. Alkotásai új utakat nyitnak meg a művészet és a technológia közötti párbeszédben, miközben inspirálják a nézőket, hogy gondolkodjanak el az ember és a digitális világ viszonyáról.

Külön kedvencem, amikor egy 1994-es Corvette-et használt vászonként pixeles grafikáihoz, a Beyond the Streets című kiállítás mellékszálaként. A sajátosan megfestett, matricázott karosszéria-műalkotás az „Ultradynamic” nevet viseli.

A régi-új stílus

A Forbes magazin Felipe esztétikáját a „Blade Runner és a PhotoShop metszéspontjának” nevezte. Mások azt mondták, hogy a digitális kor iránti rajongásából fakadóan új vizuális párbeszédet hozott létre, és segített a synthwave retróhullám vizuális divatjának visszatérésében, ez circa a 2010-es évekre esett. Legnagyobb hatása a venezuelai op-művész, Carlos Cruz-Diez, aki 2019-ben hunyt el. Vele személyesen is találkozott. Pantone számára a saját művészete a vizuális információ fogyasztási módjairól szóló meditáció.

Bizonyos szempontból ismétli önmagát, de ez eleve egy vizuális játék, egy optikai illúzió ezer egy verziója. Elsősorban a színek és fények játéka érdekli.

A színek csak a fénynek köszönhetőek, és a fény az egyetlen oka annak, hogy élet létezik.
A fény és a szín a vizuális művészet lényege. A televíziónak, a számítógépeknek és a modern
világításnak köszönhetően a fényről és a színekről alkotott képünk teljesen megváltozott.– Pantone.

Felipe Pantone nem csupán egy festő vagy graffitiművész; munkái sokkal inkább interaktív élmények, melyek lehetővé teszi számunkra, hogy felfedezzük és megértsük a digitális korunkat, a valóság és a virtuális tér közötti határokat. A mozaikokból és geometriai mintákból felépülő kompozíciói olyan érzést keltnek, mintha képes lenne az időt és a tér megváltoztatására.

Pantone egyedi stílusa és technikái nem csupán a képzőművészetet, hanem a design és a divat területét is meghatározzák. Munkái ugyanúgy megjelennek a streetwear márkák dizájnjaiban , mint a városi tájképekben, amelyek által új dimenzióba helyezi a művészetet és a mindennapi életet. Magyarán kortárs szupersztár-képzőművész. A srác, aki az utcáról jött, és a palotába ért.

Felipe Pantone, a retró-futurista hipnotizőr,
múlt és a jövő metszéspontja a jelenben.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Bicicleta Sem Freio: a fék nélküli brazilok, akik elvarázsolták a világot

Egy darabka Kanada – a jég hátán, horgászkabinba zsúfolva

Aki először kukoricázott a törvénnyel: Cornbread, az első graffitis

Travis Chapman és az amatörizmus dicsérete

Banksy, aki bevitte az utcát a gazdagok otthonába

NYC sötétedés után a taxi hátsó ülésén, avagy Weideman utazása a városi élet mélyére