Barion Pixel

Gettó életképek 1. rész – Gyűlölet / Franciaország

Petke Balázs

2021.01.21.

12 perc

2003 Bordeaux, Franciaország. Állok egy hatalmas busz ajtaja előtt egy fedett parkolóházban és várom, hogy kinyíljon a dupla ajtó. Táncturnénk egyik előadását követően várt rám egy utazás éjszaka, Bordeaux-ból Marseille-be. Úgy döntöttem elfogadom a francia színpadtechnikusok invitálását, a tánckari busz helyett velük utazom és a soron következő 2 szabadnapot velük töltöm.

Kopogtattam még egyszer és vártam. Bentről kiszűrődött valami lassabb ütemű, erőteljes basszus alapokra építkező rapszám, amelynek hangereje egy pillanat alatt „körbe ölelt” a kiáradó joint füsttel együtt, amikor is a dupla ajtó szisszenve kinyílt. Beléptem a belső térbe, amely valójában egy extravagáns módon kialakított nappali volt kanapéval, asztallal, hűtővel és tévével. Már az asztalnál ült a stáb és nyújtották felém a jéghideg Kronenbourg sört, amelynek deres volt az üvege.
De, ami a lényeg – gyönyörű tiszta hangzással dübörgött a hangfalból a Grave Dans la Roche raphimnusz a Snipertől, amit akkor hallottam először és amit még legalább 10x lejátszottak a kedvemért aznap éjjel. Tátva maradt a szám és azonnal mindent akartam tudni az együttesről, mert akkor még meg voltam győződve arról, hogy az I Am-nél, a marseille-i bandánál jobbat már nem fogok hallani a francia hiphop repertoárból.

Akkoriban már több éve tartott a rajongásom a francia rapért, a francia fociért, az ottani külvárosi életérzésért (ami magába foglalta a breaket, parkourt, grundfocit stb.), de minden igazából egy francia filmmel kezdődött. Egy kultikus mozival, amit a fiatal Mathieu Kassovitz rendezett és itt mutatkozott be Vincent Cassel is, akire ekkor egy hosszú és tartalmas színészpálya várt. A film címe La Haine, magyarul Gyűlölet. Van néha olyan film, amelynél már a megjelenés pillanatában lehet érezni, hogy kultikus, sokszor idézett alkotás lesz. A La Haine pontosan ilyen volt. Amikor a haverokkal megkaparintottuk végre VHS kiadásban Magyarországon is, addig néztük, amíg nem tudtuk kívülről a szövegeket.

A film minden egyes jelenete és dialógusa azt éreztette a fiatalokkal, hogy ez róluk szól. Elmosolyodtunk a film alatt, mert tudtuk – mi ugyanígy élünk/éltünk. Kicsit más kultúrában, más épületek között, de ezt leszámítva, azonosulni tudtunk a filmben látott képsorokkal: a háztetőkön gyülekező lakótelepi bandák amint sütik a hot-dogot, napfényben üldögélnek kiselejtezett kanapékon, szól a rap és órákig csak sztoriznak. Aztán tovább állnak és délután már egy üres lebontásra ítélt lakóház alsó terében breakelnek, majd este megy a menet a következő program felé, a városba egy bokszmeccsre, öten bepréselődve egy lepukkant BMW-be miközben üvölt a 3eme Oil a magnóból.

 

Egy „tengődős” nap, mi csak így hívtuk. Vagy „It Was a Good Day”, ahogy Ice Cube emlegette. Mert igen, ez az életforma, a céltalan sodródás az utcákon, már ősidők óta az amerikai gettókban is létezik, csak a tengerentúli életkép egy sokkal durvább és sötétebb tónust mutat. Comptonban, South Centralban vagy Inglewoodban nem vicc az élet, ott is megy a poénkodás, sztorizás egész nap a haverokkal, csak lehet, hogy másnap már két haverral kevesebb áll a sarkon.

Ez az életforma, a céltalan sodródás az utcákon, már ősidők óta az amerikai gettókban is létezik, csak
a tengerentúli életkép egy sokkal durvább és sötétebb tónust mutat. Comptonban, South Centralban
vagy Inglewoodban nem vicc az élet, ott is megy a poénkodás, sztorizás egésznap a haverokkal,
csak lehet, hogy másnap már két haverral kevesebb áll a sarkon.

Míg Franciaországban éjjel settenkedve lopnak kocsit a fiatalok, Comptonban nemes egyszerűséggel lelövik a sofőrt fényes nappal egy piros lámpánál, majd kirángatják a kormány mögül és úgy hajtanak el a kocsival. Más. Lényeges a különbség és talán pont ezért is tetszett annyira a Gyűlölet és a francia külvárosi lét bemutatása – mert bár a filmben látott karakterek is egy kilátástalan helyzetben, célok nélkül élik mindennapjaikat a párizsi külvárosban, mégis az egész filmet átjárja egy megnyugtató, pozitív atmoszféra. Persze ez is a rendezői koncepció része. A főszereplő karakterek emelt fővel, humorral állnak hozzá a szürke létükhöz. Nagyrészt végig viccelik azt az egy bizonyos napot is, amelyre a cselekmény fókuszál, de a háttérben baljós mantraként időnként elhangzik a visszatérő bölcsesség: „Egy ember zuhan le a háztetőről és mondogatja magában – eddig minden rendben van, eddig minden rendben van – nem a zuhanás számít, hanem a leérkezés”.
A néző is ezt érzi időnként, mintha egy alapvetően vidám vonaton ülne, de lehet, hogy ez a járat egy baljós vég felé tart?

A Gyűlölettel minden francia fiatal azonosulni tudott és a film óriási közönségkedvenc lett. Szerintem az egyik varázsereje a hitelességében rejlik, életszagú, manír és mindenféle túlzásoktól mentes lenyomata a francia fiatalok mindennapjainak, belesve egy-egy pillanatra a francia rendőrség vonalai mögé és a sznob belvárosi réteg életterébe is. A varázserő birtokosa pedig Matieu Kassovitz azáltal, hogy pontosan ezen a környéken nőtt fel és jól ismerte ezt a közeget. A film fő mozgatórugója és háttéreseménye egyébként egy, a való életben is megtörtént esetet vesz alapul.

A rendező számára nagyon fontos cél volt, hogy a filmjén keresztül figyelmet kapjon világszerte – de elsősorban Franciaországban – a kilátástalanságba sodort fiatal generáció sorsa és mellette a rendőri brutalitás, a rendőri túlkapások sorozata.

A rendező ezt a drámai emléket emelte be filmjébe, tette meg alap konfliktusnak és a főszereplőnek, Vincentnek és az egyre jobban kibontakozó dühének ez a tragikus esemény a mozgatórugója. A film egy átlagosnak tűnő napját mutatja be kronológiai sorrendben három jóbarátnak Vincentnek, Hubertnek és Saidnak. Ez a nap mégis más, mint a többi. A külvárosi fiatalok előző napon átéltek egy kemény összecsapást a rendőrökkel, amely során a barátjukat Abdelt összeverték a rendőrök és kómában fekszik a kórházban. Elindul a nap és a gyűlölet, a forrongó düh, amely a srácokban dolgozik, egyre csak növekszik az idő előrehaladtával.

A céltalannak tűnő tévelygésük különböző állomásait sorra mutatják be a jelenetek és bár ezeket a szituációkat, epizódokat humor és eszméletlen jó dumák fogják össze, a film egyes pontjain vészjósló történések vetítenek elő egy lehetséges drámai végpontot. Ilyen fordulat például, amikor Vince megmutatja Hubertnek és Saidnak a pisztolyt, amit talált, melyet egy rendőr hagyott el az előző napi tüntetések folyamán. A feszültség csak nő, csak nő a játékidő előrehaladtával – nem a zuhanás számít, hanem a leérkezés.

Napjainkban, amikor éppen azokkal a haverokkal dumálok, akikkel a legtöbb időmet töltöttem 25 évvel ezelőt, többször is elhangzanak teljesen spontán idézetek a Gyűlöletből. Hiszen ez a film egy, a sok régmúltra jellemző kapocs közül, ami összeköti generációnkat. Csonka Pici szinkronjátéka (Vincent Cassel magyar hangja) szintén kultikussá vált a magyar fiatalok körében. Nálam például akkora rajongás volt Csonka Pici szinkron zsenialitása felé, hogy egyetlen egyszer sem kockáztattam a több mint száz alkalom közül – amikor a Gyűlöletet újranéztem, hogy eredeti nyelven indítsam el. Ki van zárva.
Egyik szülinapomra a meglepetés maga Csonka Pici Vincent Cassel jelenete volt: barátaim megkérték, hogy a házibuli közepén hívjon fel és a távolból, telefonon élőben adja elő az egyik legjobb Vincent jelenetet. És ő megtette. Ráadásul egymás után kétszer, mert amikor először lement a kis „előadása” azt gondoltam, hogy csak egy magnófelvétel lejátszása volt, nem lehetett élő performansz és csak abban a pillanatban esett le, miután boldog szülinapot kívánt. Hát ennyire jó fej ember Csonka András, innen is köszönöm neki!

Ez a bizonyos jelenet pedig:

Mindenképpen ajánlom a filmet mindenkinek, aki fogékony az ilyen jellegű, társadalmi életképeket, témákat bemutató filmekre. Korszakos film, ami teljesen hitelesen mutatja be, és ad betekintést a francia külvárosi életérzésbe. Az én francia kultúra szeretetemet pedig szépen elindította, amelyet pedig tovább erősített, hogy akkoriban 6-7 éven át minden évben 3 hónapot tölthettem el különböző francia városokban és 3 hetet fixen Párizsban.
Lettek haverjaim, közös „tengődés” élményeim, francia barátnőm – volt tehát kikkel beszélni a francia rapről és természetesen a Gyűlöletről. A 90-es évek végéig, szinte csak és kizárólag amerikai hiphopot hallgattam, aztán rányitottam egy ajtót egy teljesen új rapkultúrára, amely az őszinteségével és sallangmentességével teljesen megfogott. Ezeknél a rappereknél nem látsz Bentley-ket, nem tolják a kamerába az ékszereket, szőrmebundákat, náluk nem divat a „virítsd a lóvét” szlogen. Egyszerű pulóverekben nyomják a verzéket az utcán, vagy üldögélve egy szakadt Peugeot-ban, vagy éppen a gyrosos előtt a sarkon, a zseniális zenei alapokra. Egyébként a francia rapfilozófiát mintegy önvallomásként bemutatta egy klipben az írásom elején már említett Sniper is.

A Sniper-klip és a Gyűlölet egyaránt rávilágít arra, hogy a francia hiphop közegnek és az ebben a kultúrában felnővő fiataloknak van humoruk és végig vállalják mosolyogva az öniróniát. Az amerikai gettó korkép a 90-es években teljesen más világot mutatott, de erről a témáról majd később írnék, mert ezzel kapcsolatban is vannak személyes emlékeim, tapasztalataim.

Ők is gyakran zuhannak le a magasból és talán szintén nincs baj a zuhanás közben, de az ő leérkezésük sokkal keményebb.
Francia külvárosi életképek a 113 klipjében.

Fun-Fact özön

– Mathieu Kassovitz, a rendező félig magyar. Nagyapja Kassovitz Félix, magyar karikaturista. Édesapja Peter Kassovitz, 1956-ban menekült ki Franciaországba.
– A filmben ő a skinhead, akit elvernek (zsidóként skinheadet alakítani – van humora).
– Sokan nem tudják, de az Amelie csodálatos életében ő a férfi főszereplő, Amelie pasija.
– A La Haine-ben mindenki a saját igazi nevén szerepel. Vincent Cassel/Vincent, Said/Said Tagmaui, stb.
– Egyébként Said (kezdet phia) is innen vette a művésznevét.
– Vincent Cassel a színész tesója, az Assassin rapcsapatból Rockin Squat.
– Vincent Cassel nem csupán egy színész, hanem ennek a kultúrának a nagykövete, és igaz rajongója, ebben élt. Egy 1988-as felvételen az akkor még teljesen ismeretlen NTM-el és az előbb emlegetett ASSASSIN –el gengel, és beatboxol. Tehát a Gyűlölet világát teljesen élte, nem csak eljátszotta.
– Hubert /Űber, a főszereplő srác szerepelt Enyedi Ildikó Simon Mágusában
– Két klip, amit egészen biztosan a La Haine ihletett: Az IAM klip mintha a film egy jelenete lenne, de Oxmo száma is erről a lefojtott robbanás közeli külvárosi létről beszél.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

A kanadai lakókocsipark, ahol még Snoop Dogg is szívesen lakna

LÉGY önmagad!

Leviathan – A mű, amelynek nem volt helye Oroszországban, de most már sehol sem?

Az Oscar-díjas BMX bandita – a Spike Jonze-menet

Ricky Gervais azt mondta, nem égünk el a pokolban – de azért legyünk kedvesek

Amerika Madarai és a történelem egyik legelfuseráltabb műkincsrablása