Barion Pixel

Kicsit sem unalmas múzeumba járni, ha közben emberekre vadászol

Kiss Márk

2022.05.25.

4 perc

Mielőtt még bárki rendőrért kiáltana, megnyugtatom a kedélyeket: senki sem vadászik emberekre múzeumokban. Vagyis de, csak nem úgy. Pontosabban úgy, de nem holmi konyhakéssel, hanem csőre töltött fényképezőgéppel a kezében. Cinkostársa is van; maga a véletlen.

A kissé keszekusza bevezető után ismerkedjünk meg a fotóssal, aki nem (csak) azért jár múzeumokba, hogy ott különféle műalkotások között elvegyülve szusszanjon egyet a csend, és az azt minduntalan megtörő kopogó, csoszogó cipőtalpak háttérzajának kíséretében. Nem, Stefan Draschan legfőképp az emberekre kíváncsi. Az emberekre, miközben festményeket néznek. Miattuk megy elsősorban kiállításokra, hogy a legmegfelelőbb pillanatban levadássza őket.

People matching famous paintings, avagy tökéletes összhang ember és alkotás között
Az 1979-ben, Ausztriában született fotográfus számos projekten dolgozik per-pillanat, ám a múzeumoktól valahogy képtelen elszakadni. Európa szerte szorgosan látogatja őket, miközben olyan figurákat keres, akik valamilyen oknál fogva – mondjuk a fizimiskájuk, a frizurájuk, a ruhájuk, netán testtartásuk miatt – hasonlítanak az általuk figyelt műalkotásokon szereplőkhöz. (A színek és formák együtthatójáról már nem is beszélve.)

A kezdetben hobbifotósként alkotó Stefan mindezidáig leghíresebb sorozata, a People matching famous paintings révén lett világszerte ismert. Ezek a fotói tényleg olyanok, mintha nagy műgonddal, előre megkomponálta volna őket, ám az igazság az, hogy a véletlen rendezte ilyen formán a néhol vicces, néhol lírai jeleneteket. Szerencsére emberünk kellően türelmes alkat, miközben önszorgalomból is odáig van a festészetért. Saját bevallása szerint órákon keresztül képes tanulmányozni egy-egy számára kedves művet, így aztán az sem esik különösebben a nehezére, hogy napokig rostokoljon ugyan azokban a termekben, míg becserkészi gyanútlan áldozatait. Ha valaki végül befut egy kép elé a megfelelő öltözetben, amely passzol a kép hangulatához, vagy a színeihez, akkor viszont rögtön akcióba lendül.

Mint mondja, talán az foglalkoztatja leginkább a folyamatban, hogy ki, miként viszonyul a műalkotásokhoz; a fotó tulajdonképpen csak hab a tortán. Egyfajta szociológia tanulmányként fogja fel az egészet.

A korábban tanárként, illetve Dj-ként is tevékenykedő Stefan ezen sorozatának válogatott képanyaga egyébként a Hatje Cantz könyvkiadó gondozásában látott napvilágot, a Coincidences at Museums (Véletlenek a múzeumokban)című albumban, bő három évvel ezelőtt, 2019-ben.

Ahogy azt említettük, Stefan több projekten dolgozik egyidejűleg, és ezek – jó szokásához híven – nagyrészt szintén múzeumokhoz, és azok látogatóihoz köthetők. Kimondottan komikus például a People sleeping in museums, melyben, nem túl meglepő módon, olyan embereket örökít meg, akik olyannyira elfáradtak szemlélődés közben, hogy kénytelenek voltak elbóbiskolni. Méghozzá ott, helyben. Stefan ennél a sorozatánál azon aggódott, hogy a horpasztók majd jól megharagszanak rá, esetleg még bíróság elé is citálják ilyen-olyan indokkal. Meglepetésére azonban senki sem reklamált, sőt, a szereplők általában örülnek neki, ha lencsevégre kapja őket. Akár még alvás közben is.

Stefan menő név lett a kortárs fotográfusok között, képei nem ritkán ezer euró felett
mennek el aukciókon. Ma már „csak” a fényképezésből él, így az eddiginél is több
ideje van múzeumokban bóklászni, amit természetesen cseppet sem bán.

Zárásképpen, feltétlen meg kell említenünk a Mickey & Minnie Mouse in museums, a James Bond in museums, valamint a People touching artworks című sorozatait, mivel ezek között is akad számtalan meghökkentő, humoros darab.

Na, ezek után merészelje valaki azt mondani, hogy a múzeum uncsi hely. Zajlik ott az élet kérem szépen, csak éppen résen kell lenni, hogy elcsípjük.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Ed Hopper – a mozi és a festészet kölcsönhatása

Bruno Pontiroli abszurd realizmusa

Merrick Morton morcos képei, avagy Los Angeles alulnézetből

Ed Repka – a thrash metál Picassója

Paweł Kuczyński az internet lengyel lelkiismerete

Betonromantika