Barion Pixel

Regényes Street Art – Sissel-Jo Gazan: TINTAGOMBA

Tim Mariann

2021.10.21.

7 perc

Olvasmányaimat a könyvtárból szerzem. Rengetek könyvet kihozok, aminek nagyjából a hatvan százalékát olvasom el. Gyakran impulzus-szerűen leemelek egy könyvet arról a polcról, ahol az új vagy népszerű könyvek vannak kirakva. Itt találtam a Tintagombát is.

Gyakran a borító tetszik meg (imádom az igényes, fantáziadús borítójú könyveket, és semmit nem utálok jobban, mint ha egy könyv kívülről gagyi), máskor a cím miatt választom a regényt, de most a név miatt figyeltem fel rá. Keresem a kuriózumokat, ha mondhatom így, ami nem a megszokott kaptafa és az utóbbi időkben volt egy-két fantasztikus arab, afrikai, távol-keleti olvasás élményem. A névből ítélve most is hasonlóra számítottam, aztán a hátoldal rövid ismertetőjéből kiderült, a hölgy dán. Ennek is megörültem! A kortárs skandi könyvek igazi ínyencségek manapság, gondoljunk csak Sjón-ra, Jon Fosse-ra vagy Jen Teller-re!

Engem a könyv dán mivolta meg is vett, tovább nem is olvastam a tartalmat, én nem szeretem előre lelőni a poént. Talán így még érdekesebb volt rájönnöm, hogy tulajdonképpen ez az 530 oldalas regény a kezemben egy óda a graffitihez.

Egy még nem egész tizennégy éves kislány az, aki épp kipottyanva a játékbabák birodalmából ámulattal fedezi fel az utcai művészet világát és lenyűgözve kezdi el megkülönböztetni egymástól a különböző stílusokat, kivitelezési technikákat, writer-eket.

Barátnőjével, a lázadó török Sevimmel egymással versengve regisztrálják a falfestményeket vázlat füzeteikbe, koordináták szerint.

Emlékszem én is hasonló idős lehettem mikor tátott szájjal fedeztem fel a Fila Falait. Egy új világ tárult fel előttem és lenyűgöző volt megfejteni, vagy csak megtippelni a graffitik jelentését, születésének körülményeit, hogy vajon ki csinálhatta…

Rosa, a könyvbéli kislány maga is teljes természetességgel kezdi el díszíteni otthona, Aarhus utcáit sajátkészítésű moncsicsi paste-up-jaival, ami bemutat a világnak.

Hogy mi az a paste up? Kiderül a könyvből, én is itt hallottam először ezt a szakzsargont. Egy ismeretterjesztő könyv teljességével tárja fel előttünk a történet az utcaművészet minden csínját-bínját: Átfogó képet kaphatunk a kivitelezésről a célba juttatás technikáján át a fogadtatási morálig és a kész mű lehetséges sorsáról. Nem utolsó sorban a writerek egymás közti kimondatlan, de mindegyikük által ismert szabályairól.

Aki már járt Londonban és egy picit is fel szokta kapni a fejét az utca művészetre, az tudja hol van a Brick Lane, a fenti kép ott született.

Nagyon tetszett az a rész, mikor a kislány meglátogatja nevelőapját, Krudt-ot Londonban és együtt fejeznek be egy ilyen paste-up-ot, sőt együtt is ragasztják fel, aztán futnak a Bobbyk elől. Majd hosszú órákon keresztül ülnek a Hammersmith állomásnál és csak lesik a szerelvények mintáit, Krudt meg csak magyaráz, hogy honnan lehet tudni, hogy melyiket ki készítette, milyen crew-val és hogy hogy hívják a rajzot, aszerint, hogy a metrókocsi mely részén helyezkedik el. Pár nappal később pedig elmennek együtt egy éjjeli bombing-olásra London legmenőbb writer crew-jával a frissen érkezett metrókocsikra. Ez nagyjából azt jelenti, hogy a lehető legrövidebb idő alatt a lehető legnagyobb, viszonylag egyszerű betűkből álló feliratot fújja fel nagyjából négy öt ember.

Tehát a londoni beavatás után hazatér Rosa és máson sem jár az esze, csak a graffitizésen. Ő is választ magának művész nevet, és kidolgoz egy tag-et, amit elkészített művei mellé biggyeszthet, cégérként. Egyszeriben feltárul előtte Aarhus eddig észrevétlen arca, ami megannyi képet, jelentést, csoportot és ideológiát rejteget.

Gazan a kislány szemén keresztül aprólékos társadalomrajzot nyújt nekünk a kor, vagyis a 80-as évek elejének különböző nézetű, érzületű csoportjairól, méghozzá cselekményes elbeszélés formájában. Betekintést nyerhetünk azoknak a hippiknek az életébe, akiket Rosa szülei és az ő korosztályuk képvisel, akik a kommunista eszméket éltették egész fiatalságukban, és mind aznapig kommunákban élnek laza családi átszövődések között.

Közelképet kaphatunk Tom karakterén, vagyis a kislány plátói szerelmén keresztül az anarchista házfoglalók gondolkodásvilágába, és részt vehetünk házfoglaló akciójukba és házuk megvédésének összecsapásában a rendőrökkel szemben.

Hogy teljes legyen a korkép végül megismertet minket a konzervatív gimnazistákkal és az ő politikai intenzitásukkal majd a korabeli szkinhed és a későbbi neonáci és holokauszttagadó fiatalokkal. Mindez felvezetéséül és háttereként szolgál annak a megértésére, hogy nincs művészet mondanivaló nélkül, és hogy gondolkodni és azt megosztani másokkal kötelességünk. Erről szól az utcai művészet.

„A titkok azok a gátak az életben, amik megakadályozzák az igazság brutális szökőárját, hogy mindent megsemmisítsen…” – Sissel-Jo Gazan

Mélyen elgondolkoztatott az író művészeti produktumról való állítása, mely szerint nem számít ki a kép, olvasmány, film…stb szerzője, kizárólag a szerző lenyomata, vagyis a mű számít. Tehát a teljes anonimitásban készült művek önmagukban értékelhetőek. Továbbmenve: a jó mű független a szerzőjétől, a többi csak exhibicionizmus.

A gyermek, majd felnőtt Rosat körülvevő emberek folyamatos ideológiai harcban állnak egymással, hamár csak tekintetbe vesszük gyerekkori barátainak összetételét: Sevim, Songül, Nasi Őskommunista anyja, és neonáci, biológiai-apja. Azért mondom, hogy biológiai, mert nevelőapja baloldali egyetemi tanár, Krudt aki Peter-rel él együtt és felnőttként is a street art-ról tanít és annak él. Mondjuk, ha ezt így összességében nem olvasom, hanem valakitől hallom, akkor azt mondom, hogy áh ilyenek csak a könyvekben vannak! És tényleg!

Tehát nagyjából minden poént lelőttem a könyvből ezzel a rövid bemutatóval is, de sokat meg is hagytam. Sőt, elég fordulatos a könyv, a legfontosabbakat még csak nem is érintettem!

Érdemes elolvasni mindenkinek, aki szereti a street art-ot, aki szereti az európai underground-ot, Berlint és Londont, az, aki a 80as-években cseperedett és nagyjából 2010 körül benőtt a feje lágya, mert kábé akkor ér véget a történet is.

Hasonló témában szeretném ajánlani: Will Elsworth-Jones: Banksy, Az ember a falak mögött.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Jeff Vandermeer – Déli végek trilógia

Moro úr sikeres lefagyasztása

Hermann Hesse: Üveggyöngyjáték

Az Incal nyomában

Gustaf Skördeman – Geiger

Viktor Pelevin: A sárga nyíl