Barion Pixel

Reggae-regék: filmek a nagy reggae-korszakról

Benedek Csanád

2023.11.29.

15 perc

Dzsaméka, dzsaméka
A reggae az 1960-as években fejlődött ki Jamaikában. Abban a Jamaikában, ahol ma is csak alig több mint 2 és fél millióan élnek. Egészen fenomenális, nota bene semmihez sem fogható, hogy lakosainak számát tekintve egy budapestnyi ember, zenei stílusok garmadát hozza létre. A modern zenékre gyakorolt hatásukról már nem is beszélve. A jamaikai zene nem a reggea-vel kezdődött, burro, mento, ska, rocksteady és sorolhatnám a pezsgő zenei stílusokat, amiket aktívan művelnek ma is itt.

Érdekes, hogy a sziget Kubától mindössze 150 kilométerre délre, Haititől pedig 180 kilométerre nyugatra fekszik, mégis mennyire más zenei kultúra alakult itt ki. A felületes „szakértő” elsőre az angol, spanyol, francia gyarmatosító zónákra gondol, de a titok az idetelepített afrikai rabszolgák hazájának zenei kultúrájában rejlik. Ezt az európaiak gyarmatosították, beporozták csak. Míg Kubában tényleg nagyon spanyolos lett a téma, addig Jamaika felfedezte, feltalálta és folyton újrakitalálta magát. Ennek a legismertebb zenei importterméke a reggae. Persze a ragga, dancehall, dub és kistestvéreik is szorosan a kötődnek hozzá.

Ebben a cikkben azoknak az autentikus filmeknek járunk utána, amik még a korai szakaszában
kapták el a születő reggae kultúrát. Itt még minden nyers, karcos, igazi és önazonos.

Harder They Come és testvérei
A Harder They Come-ról szóló cikkünknek nem véletlenül adtuk az „amikor Jamaika berúgta a kaput” mottót. Ez pontosan így történt. Bob Marley feltűnése előtt és közben már jó néhányan előkészítették a terepet. Jimmy Cliff filmje az elsők között volt, ám több olyan alkotás is létezik, amiről érdemes szót ejteni.
Hozzánk, mint szinte minden, a reggae világa is később érkezett. Tulajdonképpen már majdnem 30 éve virágzott, amikor egyáltalán itthon szóba kerültt. Többek között ezért is szeretnénk, hogy legyen egy lista a legendás filmekről. Nemcsak zenei, hanem szociológai, kultúrantropológiai értékei is vannak ezeknek a stílust a gyökereknél megragadó alkotásoknak. A Harder They Come-ról már írtunk, így ez most nem kerül bele. A sorozatnak lesz folytatása, ami az újabb alkotásokat, dokumentumfilmeket gyűjti össze.

A régi reggae

Reggae (1971)
Horace Ové doksiját csak ilyen rossz minőségben tudtuk beszerezni. De ez egy igazi ritkaság, az első film a témában.

A Horace Ové által rendezett alkotás apropóját az 1970-es Caribbean Music Festival adta. A közel egy órás dokumentumfilmet manapság nehéz jó minőségben megszerezni, de mindenképp megérdemli, hogy helyet kapjon a klasszikus koncertfilmek kánonjában. Franco Rosso vágta, aki a listánkon is szereplő 1980-as klasszikus Babylon-t is rendezte. A doksi Toots & Maytals, The Pyramids, Desmond Dekker, John Holt, The Pioneers és más ma már legendássá vált zenészek színpadi felvételeit szövi össze interjúkkal. DJ Mike Raven és hasonló autentikus figurák megvitatják a műfaj történetét és hatásait, valamint a rajongók gondolatait arról, mit jelent számukra ez a zene.

A reggae gyökerei fellelhetőek az afrikai karibi zenében, ugyanakkor az amerikai R&B-ben is. Előfutára a ska és a rocksteady volt a ’60-as években. A reggae megnevezést sokszor tágabb értelemben is szokták használni az összes jamaikai zenére, beleértve a ska, rocksteady, dub, dancehall és ragga műfajokat is.

A stílus alapját egy különleges ritmus adja, aminek fő jellemzője a taktusok közötti hullámzás.
A dobos gyakran üt egy harmadik ütemet is. Ez a „one drop”. Jellegzetessége, hogy ez
az ütem itt lassabb, mint a reggae előfutárainál, a skanál és a rocksteady-nél.

A városi legendával ellentétben (miszerint volt egy nyár, amikor annyira beszívtak, hogy mindenki lelassult) nagyon is tudatos kísérletezés eredménye a műfaj. 1963-ban Jackie Mittoo, aki akkor még elsősorban a Skatalites nevű együttes zongoristája volt, felkérést kapott Coxsone Dodd producertől, hogy gyűjtsön össze zenészeket és csináljon egy eredeti, újvonalas zenét a Studio One-ban. Mittoo, a Lloyd Knibbs dobosának segítségével a tradicionális ütemeket is felhasználta a reggae-hez. Elsősorban gyorsabb bulizenét akartak csinálni, de a folyamat végére a ritmus lelassult. Ez az egyik ősforrása a reggae-nek. A listánkon szereplő Rockers intrója is segít bevezetni ebbe a nagyon is eredeti ősi kultúrába, amiből a reggae kifejlődött. Ma már sok ilyen figurát láthatsz, de ez akkoriban nagyon új volt és különleges.

Rockers: Intro (1978)

A reggae-t gyakran összefüggésbe hozzák a rasztafári mozgalommal, ami befolyással volt számos kiemelkedő reggae-zenészre a ’70-es és ’80-as években. De fontos tudni, hogy nem a raszták találták ki a reggae-t. A mozgalom tőlük függetlenül is létezett volna. Mint ahogy a zenei stílus is.

Horace Ové rendezőnek a Pressure című klasszikusát is ide linkeljük. Ezek igazi filmes és zenei csemege.

Pressure (1976) by Horace Ové | The first British black feature film

Rockers (1978)
Ha van film, amit a Harder They Come-hoz lehet mérni, mind fontossága, mind hatása tekintetébel, az a Ted Bafaloukos által készített Rockers. Ma is friss a szabadstílusú megközelítése. Áldoksi, amatőr film, zenei cameofilm, szabad asszociációs mockumentary. Mindegy is minek hívjuk, laza lett ez a jambalaya, pontosabban karibi vegyes tál. Az eredetileg a ’70-es évek végi zenei szcénáról szóló dokumentumfilmnek készült Bafaloukos-mozi fokozatosan egyre egyedibb, hibrid entitássá alakult, amely valós figurákat fiktív elemekkel ötvöz egy elnyomott zenészekről szóló mesében.

Már maga film címe is talányos, és talányosan nagy oltás is. A legnagyobb reggae-film címe Rockerek. Mi van?! Persze benne van a gegfaktor is, azonban a nevet a dubikon Augustus Pablo és testvére, Garth Swaby lemezkiadójától kölcsönözték. A Rockers reggae-kiadót Augustus Pablo (igazi nevén Horace Swaby) és testvére alapította 1972-ben. A film soundtrack része mondanom sem kell, hogy szuper lett, amelyen két Rockers-dal is szerepel.

Bunny Wailers: Rockers

Sose láttál még husi embert így boogie-zni, a hónaljig felhúzott nadrágért külön SWAG-pontok járnak.

Jacob Miller and Inner Circle: We A Rockers Live Paris 1979

Mint említettük a Rockers eredetileg dokumentumfilmnek készült, ami végül a reggae-kultúra csúcspontját bemutató teljes hosszúságú filmmé nőtte ki magát. Körülbelül 40 000 dolláros költségvetéssel a film két hónap alatt készült el. A végeredmény egy autentikus kultúrát, karaktereket és életmódot bemutató alkotás.
A fő „rocker” Leroy „Horsemouth” Wallace példának okáért a saját otthonában, feleségével és gyerekeivel került megörökítésre. Leroy akkoriban Jamaika egyik leghíresebb dobosa volt.

Az alapsztori szerint Kingston gettójában élő Horsemouth, azt tervezi, hogy plusz pénzt keres a lemezek eladásával és terjesztésével. Motorkerékpárt vásárol, de ellopják a munkaeszközét. A kingstoni gettóban és a zeneipari berkekben járva keresi ellopott motorját. Útja során számos legendával találkozik, köztük Jacob Millerrel, Gregory Isaacs-szel, Burning Spearrel és Big Youth-szal. A Rockers kitörölhetetlen portrét kínál a jamaikai kultúráról és a reggae színteréről forrongó csúcsidőszakában. A bemutatott hangstúdiók között feltűnik a híres Harry J. Studios, ahol sok reggae-művész készített felvételeket az 1970-es években, köztük Bob Marley is. A film tartalmazza Kiddus I. Graduation In Zion stúdiófelvételét, amelyet véletlenül éppen akkor vettek fel, amikor Bafaloukos meglátogatta a stúdiót. A zenei dzsembori Vittorio de Sica Biciklitolvajok című művének laza interpretációjával kezdődik, majd a Robin Hood-mítosz reggae-értelmezésévé válik. Közben hatalmas raszta patois szlengek dörrenek a hangfalakból lüktető karibi vájbokra.

A Rockers az 1978-as San Francisco-i Filmfesztiválon debütált, majd 1980-ban került a mozikba az Egyesült Államokban. Meglehetősen nagy sikerre szert téve. A Shop Stoppal és Blair Witch Projecttel együtt a mai napig az élbolyban van a legkisebb költségvetésből legnagyobb hasznot hozó filmek listáján.

Rockers Trailer

Babylon (1980)
Franco Rosso-t már emlegettük Horace Ové doksija kapcsán, de természetesen a maga jogán is itt a helye.

Martin Stellman és Chris Menges-szel erős filmkészítő triót alkottak. Stellman neve már ezt megelőzően is jól csengett a Sting főszereplésével készített 1979-es zenei filmjéről a Quadrophenia-ról, amely a Who’s 1973-as, azonos című rockoperáján alapul.

A Babylon középpontban a londoni soundsystem-szubkultúra kortárs portréja áll. A reggae kezdetben nem az Államokban, hanem Angliában hódított élénk, önszerveződő kis közösségeket létrehozva. A film a fiatal DJ Blue-t (Brinsley Forde) követi nyomon, aki nappal autószerelőként dolgozik, éjjel pedig egy feltörekvő reggae-sztár. Egyfelől a családi feszültségek, másrészről az uralkodó angol társadalom rasszizmusa közepette próbálja elérni zenei céljait.

A film rendkívül élesen és nyersen fogalmaz, különösen a kényes témákat illetően, így nem meglepő, ha a konzervatív Thatcher-érában minden eszközzel igyekeztek gátolni az elterjedését. Az Egyesült Királyságban „X”-es besorolást kapott, ennek értelmében túlságosan ellentmondásosnak, „faji feszültséget gerjesztőnek” ítélték ahhoz, hogy a New York-i Filmfesztiválon bemutathassák. Több mint 40 év elteltével Rosso filmje még mindig gyomrost ad, a zene pedig szintén ütős. UK reagge underground.

BABYLON – Official Trailer

Stepping Razor: Red X (1992)
1993-ban mutatták be a Stepping Razor: Red X című dokumentumfilmet, amely Peter Tosh életét, zenéjét és korai halálát mutatja be. A filmet Nicholas Campbell kanadai filmrendező jegyzi.

I’m like a steppin’ razor/Don’t you watch my size/I’m dangerous,” – Peter Tosh.

Stepping Razor című dalával Joe Higgs 1967-ben már egyszer előrukkolt.

Peter Tosh nagyszerű feldolgozása nem elvesz, hanem hozzátesz. Tosh és Higgs egyébként kimondottan jóban voltak. Az 1960-as évek elején Tosh feltörekvő, szegény zenészként Joe Higgs-hez ment, aki ingyenes zeneleckéket adott a fiataloknak.

Peter Tosh: Stepping Razor

Nicholas Campbell Peter Tosh-ról szóló dokumentumfilmje első része ebből a számból merít, a második pedig az úgynevezett Red X-szalagokból. Ezek random felvételek, amelyet Tosh 1987-es meggyilkolása környékén készítettek. Ezeket a hangforrásokat Tosh előadásairól készült archív felvételekkel, családjával és barátaival készített interjúkkal, valamint halála körülményeinek impresszionista, dramatizált újraalkotásaival gyúrták egybe. Mindezt szélesebb társadalmi kontextusba helyezve Campbell sajátos portrét készít a művészről, amely megvilágítja Tosh hátterét és szellemiségét.

Tosh a korszak egyik leginkább felforgató és szókimondó reggae-zenésze volt. 1964-ben Tosh, Marley és Bunny megalapították a Wailing Wailers-t. Kezdetben Tosh volt az egyetlen a bandában, aki tudott hangszereken játszani. Tosh és Bunny már rasztafariak voltak, amikor Marley visszatért az Egyesült Államokból 1967-ben, majd mindhárman méginkább belemerültek a rasztafari hitbe. Nem sokkal ezután átkeresztelték a zenekart Wailers-re. Tosh írta a Wailers számos slágerét, többek között a Get Up, Stand Up, a 400 Years és a No Sympathy. Legalize it c. szólóalbuma örök klasszikus.

1987. szeptember 11-én, közvetlenül azután, hogy Tosh visszatért jamaikai otthonába, egy háromfős banda jött a házához motorkerékpárokon pénzt követelve. Tosh azt válaszolta, hogy nincs nála semmi, de a banda nem hitt neki. Több órát tartózkodtak a lakhelyén, mialatt megkínozták Tosh-t, hogy pénzt csikarjanak ki tőle, végül fejbe lőtték. Ilyen méltatlanul és szomorúan ért véget az egyik legfontosabb reggae-zenész élete. Tetejébe Peter Tosh egész életében a kisemberek érdekében harcolt a Babilon, vagy ahogy ő szerette hívni, a „the shitstem” ellen. A jamaikaiak mégsem értékelték eléggé. Senki sem lehet próféta a saját hazájában. A filmet itt meg tudjátok nézni, elérhető.

Peter Tosh: Stepping Razor RedX

Régi regi után új táncház
A sorozat következő részében a dancehall, a dub és velük együtt újabb dokumentumfilmek nyomában fogunk barangolni. Manapság már az etiópiai és jamaikai zászló színe, a dreadlock, a rasztahaj nem unikális, de gondoljunk bele, milyen fejet vághattak anno a tisztes angolszász polgárok.
Mivel nem ez a cikk fő témája, azért érdekességként fontos elmondani, hogy mindössze 2% Jamaikában a raszta hit követőinek aránya. Részben ez a kis csoport és követőik alkották meg a világ egyik leglazább zenei hullámát. És ne feledjétek, bár Lu-Lucifer son of the morning, …Jah is our manajah.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

A nyolcvanas évek legendás dark fantasy rajzfilmjei

Jim Henson: az ideák embere, aki mindenkit a háttérből mozgatott

Werner Herzog: egy mindenki ellen, egy mindenkiért!

Fekete film tejszín és cukor nélkül

Wild Style: A Vad stílus nyomában

A nő, aki átúszta a La Manche csatornát – Gertrude Ederle sztorija a filmvásznon