Barion Pixel

Steve Cavanagh – Tizenhárom

Petke Balázs

2022.08.27.

4.5 perc

Kiszáradt torokkal, lassan csordogáló izzadságcseppel a homlokodon, vizslató tekintetek szúrását érezve a tarkódon állsz a tárgyalóterem első sora előtt, ügyvédeddel a jobbodon. Egyre elviselhetetlenebb a terem fullasztó ereje, amely percről perce szorítja ki belőled a levegőt és a reményt. Gyilkossággal vádolnak és nem állsz túl jól. Amellett, hogy a teljes közvélemény és a sajtó ellened van, egy váratlanul megjelenő erőhatás, egy gonosz erő is ellened dolgozik. Lassan végigfuttatod tekinteted az esküdteken és tudod, hogy a gyilkos, a manipulatív gonosz, ott ül közöttük. Nemsokára kivonulnak ebédszünetre és a sorok közé férkőzött manipulátor elkezdi őket megdolgozni. Egy kis suttogás az egyikkel, közös csevely a másikkal a mosdóban, egy egy jól időzített érv a közös beszélgetések során – neked pedig semmi ráhatásod az egészre.

Valami ilyesmit érezhet Robert Solomon, a Tizenhárom című regény gyilkossági vádlottja.

Szeretem a tárgyalóteremben összpontosuló, jogi csavarokkal teletűzdelt thrillereket, így rendszeresen fordulok John Grisham vagy Greg Illes könyvei felé, amikor a könyvesboltban keresgélek.
A műfaj vitathatatlanul feketeöves specialistája, Grisham a 90-es évek elejétől sorra ontotta a jobbnál jobb regényeket – Ha Ölni Kell, A Cég, A Pelikán ügyirat – amelyekből rendre mozifilm is készült. Általában a kezdő írók, az első regényük cselekményét abba a környezetbe helyezik, ahol ők maguk is otthonosan mozognak. Ez egy íratlan alapszabály – írj arról, amiről mindent tudsz! Grisham is így tett, 10 éves jogi pályát követően belevetette magát a szövevényes jogi krimik írásába és mivel nagyon úgy tűnik, hogy mindig tud új történetet mesélni ebből a világból, azóta is ezen témák mentén ír.

Úgy tűnik, napjainkra feltűnt a színen egy tehetséges író, aki méltó utódja lehet a fent említett mesternek. Ebben a műfajban nehéz már olyan alkotást találni, ami valami teljesen újat ad, ne adj isten egy olyan történetre bukkanni, amit még senki sem mesélt el nekünk. Kis túlzással a Tizenhárom története, Steve Cavanagh-tól egy ilyen történet, egy ilyen könyv.

Bár Grisham egykori regénye, – az Ítélet eladó – hasonlóan a Tizenháromhoz, az esküdtek befolyásolását teszi meg kulcsfontosságú elemnek, ez a történet mégis más, egy nagyon kreatív alapszituációval fogja meg az olvasót.

A regény két szálon fut, az egyiken figyelemmel kísérhetjük a főszereplőt, Eddie Flynn-t, aki szélhámosból vált tehetséges ügyvéddé és belesodródik, majd elvállalja a megérzései szerint – ártatlanul megvádolt sztárszínész gyilkossági perét. A másik szálon pedig óráról órára figyelhetjük, a velejéig gonosz és hiperintelligens gyilkos manőverezéseit, ármányait és mesteri terveit amelyeket lépésről lépésre valósít meg, hogy elérje végcélját. A terv pedig igazán mesteri. Hallottunk már olyan történetet, ahol a gyilkos beférkőzik az esküdtek közé, hogy azokat befolyásolva végül egy ártatlan embert ítéljenek el? Szerintem zseniális az alapötlet, a tálalása, elmesélése pedig még annál is izgalmasabb.

Mindkét szál lebilincselő, Eddie küzdelme az idővel, folyamatos nyomással a vállán, (hiszen egy óriási nyilvánosságot kapó per kellős közepén találja magát) és szintén élményszámba mennek azok a fejezetek is, ahol Kane, a sorozatgyilkos útját, gondolatait és beteg tetteit követhetjük figyelemmel. Az egyik fejezetben feszülten figyeljük az ügyvéd és az ügyész legmagasabb szinten folyó párbaját, ahol mindent bevetnek, hogy saját térfelükre állítsák az esküdteket, egy másik fejezetben pedig teljesen ledöbbenünk a sorozatgyilkos ötletein, vagy egy hidegvérrel elkövetett gyilkosságán, amit a cél érdekében végrehajt az adott áldozaton, akinek a bűne csak annyi volt, hogy rosszkor volt rossz helyen és zavaró tényezővé vált Kane tervében.

Nagyobb téttel is mernék fogadni, hogy ebből a regényből film, vagy sorozat is lesz a közeljövőben. Én legalábbis reménykedem, hogy Cavanagh karrierje hasonló villámrajtot vesz mint John Grishamé, mert a történelem már bizonyította – egy író könyveire irányuló figyelem megsokszorozódik, ha egy-egy történetük eljut a szélesebb közönséghez is, a mozivászon által.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Bob Dylan: A Modern Dal filozófiája

Tarantino, ha vetít: Cinema Speculation

Hit, remény és Nick Cave

Rick Rubin – A kreatív folyamat: Az alkotás mint életmód

Sandman és Gaiman

Byung-Chul Han: szupersztár-filozófus a kiégés társadalmában