Általában szeretek cikázni a különböző stílusok, kategóriák között, azaz egy dark sci-fi, majd egy hátborzongató Stephen King könyv után, fellélegzek egy kis időre egy olyan történettel, amely szorosan simul valamilyen realista életközeghez, azaz kerülve a fikciót – két lábbal halad a földön.
Ezt a szokásomat követtem akkor is, amikor leraktam Guillermo Del Toro „Kór” vámpír trilógiájának utolsó kötetét. Valami könnyed társadalmi szituáción alapuló sztorira vágytam, így nagyon is jókor akadt meg a szemem, egy új szerző bemutatkozó könyvén, tavaly ősszel.
Fleishman Bajban Van
Fleishman egyre nagyobb bajban van a történet során, ahogy haladunk fejezetről fejezetre együtt „fuldokolva” főszereplőnkkel.
Fleishmannal, aki frissen elvált férfiként egyszerre próbálja a frissen darabjaira hullott önképét újra tervezni, jelen lenni legalább 60-70%-osan a páciensei előtt a kórházban, apaként helytállni és előkeríteni az ex feleségét Rachelt.
Merthogy Rachel eltűnik egyik pillanatról a másikra, magára hagyva a teljes káoszban Fleishmant. Mindez általában fordítva szokott történni. Mármint sokkal gyakrabban látunk magára hagyott anyákat, akiktől a férjek angolosan távoztak, visszatérve a szabad életbe. Megpróbálták, azt hitték menni fog – de sajnos nem. Boci szemekkel elbúcsúznak, majd lépnek tovább életük II. felvonásába. (tisztelet a kivételnek, azoknak a férfiaknak akik közös felügyelettel vállalják a gyereknevelést a továbbiakban is) A csatatéren hátrahagyott anyának pedig nincs olyan opciója amely a lelépést tartalmazza. Ő marad, halad tovább a hétköznapok frontvonalán, immáron egyedül nevelve gyermekét/gyermekeit, mellette munkát vállalva, fenn tartva a háztartást.
Ebben a sztoriban viszont fordított a felállás. Fleishman, aki már azt hiszi, hogy hosszas küszködés után békés harmóniát sikerül teremteni a válást követően, a külön élés hétköznapjaiban – egyszer csak pucéran zuhan bele a csalánbozótba. Azaz úgy istenigazán megszívja és ráadásul nagyon sokáig tart. Pedig már kezdte elhinni, hogy beállt egyfajta békés órarend, amelyen belül jutott idő a tini lányára, egész jól ellavírozott a munkahelyén, sőt napjaink mobil appjai segítségével egy új dimenzióba léphetett a szexpartner keresés területén. De ez az ingatag kártyavár összeomlik. Rachel eltűnik egyik pillanatról a másikra. Egyedül marad és ezáltal az élete -és ezáltal a történet is – egy akciófilmmé változik. Ő maga, egy küszködő akcióhős lesz, aki folyamatosan versenyt fut az idővel, egyre több sebet szed be és bárhol is van éppen – már rég máshol kellene lennie, sőt, egy harmadik helyen már nagyon, nagyon várják. Teljes csatatér, amelybe az elején a főhős még dühösen veti bele magát, majd beszedve pár sebet, szép lassan elkezd a megúszásra menni, kúszik mászik, keresve a kiutat vagy legalábbis a megváltást.
Ez a könyv igazán szórakoztató és nagy tehetségre vall a szerzőtől, ahogyan a mély,
elgondolkodtató emberi érzéseket, őrlődéseket, olyan formában tudja elénk tárni,
hogy jólesően, akár terápiás jelleggel éljük át az összeset.
Hol olvasd? – Bármit is mondhatnék – így is úgy is mindenhol olvasni fogod. Reggel a kávé mellett, a metrón, munkahelyen ebédszünetben és alig várod majd az estét hogy végre békén hagyjon mindenki és csak és kizárólag Fleishmanra koncentrálhass.
Körítés, körülmények az olvasáshoz? – Kint a ligetben a friss levegőn, ahol néha felnézve láthatsz sok embert és elgondolkodhatsz hogy vajon kinek mi éppen a saját „Fleishman sztorija”?