Barion Pixel

25 évvel később – Gettó életképek Franciaországból

Petke Balázs

2021.10.19.

13 perc

„INCIDENS (főnév)

Véletlenszerű és előreláthatatlan kis esemény, ami módosítja a dolgok vagy egy akció várható és normális lefolyását, általában egy kellemetlen érzést generálva.”

Theo nem bírt márt rendesen futni, a percek óta tartó égető érzés a tüdőben és az egész testére kiterjedő reszketés megtette a hatását. A lábaiból kiment az erő.
A mozdulatai lassultak, már csak rövid futásokra volt képes, vagy csak vonszolta magát, közben folyamatosan hátra-hátra tekintve. A halálfélelem extra dinamikára ösztönzi az agyat. Összefüggés nélküli gondolatok váltják egymást folyamatosan visszatérve az alap felismeréshez – vége az életemnek, itt ezen a helyen vége lesz, nincs tovább!

Theonak menekülés közben többször eszébe jutott az is, hogy nem kellett volna csatlakozni a rendőrtársaihoz. Ebédszünete volt, pihenőjét tölthette volna tovább, mi az isten vette rá arra, hogy behatoljon társaival az egyik legkeményebb körzetbe, Sain St Denis-be?!
Karim, a társa nem bírt magával és szinte gondolkodás nélkül ugrott egy nő segélyhívására, aki állítása szerint életveszélybe került St Denis egyik lakótömbjének 3. emeletén. Theo csatlakozott Said-al együtt, így a gyorsan megalakult trió rá 40 percre már bent is volt a gettóban.

Addig minden rendben ment, amíg a civil, feltünést elkerülő autójukkal leparkoltak pár utcával a megadott cím közelében. Viszont amikor szembe találták magukat egy 6-8 fős brigáddal a háztömb bejáratánál, akkor már nem voltak rendben a dolgok

Az arabokból álló társaság megérezte hogy rendőrök. Talán az szúrt szemet nekik ahogyan Theo ellenőrző mozdulattal hátra nyúlt a pisztolyáért mielőtt belépett volna az ajtón, talán a zsarukra jellemző csapatmozgás – ki tudja. A további pillanatokra nem nagyon emlékszik, hiszen a halálfélelem 10 másodperc alatt kialakult, az agy elkezdett zakatolni. Hányan vannak? Honnan kerültek elő még 6-an? Miért üvöltöznek velünk? Az egy szablya a kezében? Nem akarok meghalni! – Sok, sok cikázó gondolat… Két jelenetre tudott visszaemlékezni menekülés közben, viszont úgy érezte, hogy ez a két pillanat beleégett az emlékezetébe.

A rengeteg vérre határozottan emlékszik, amely Said kézcsonkjából fröcskölt mindenfelé. Said pedig senkit sem akart lelőni. Miután a tagbaszakadt szakállas muszlim két jól irányzott ökölcsapással szilánkosra törte Karim álkapcsát, Said az égbe emelte a pisztolyát, hogy figyelmeztető lövést adhasson, de a lövés már nem dördült el. A kézfej elvált a karjától és a kéz, markolva a pisztolyt, a földre hullt. Rengeteg vér spriccelt Theo szemébe, elvakítva teljesen, hátra tántorodva tapogatva kereste a fegyverét miközben Said hisztériás sikoltozását hallotta. A következő pillanat amelyre emlékszik, saját Sig Sauer fegyverének lövései. Homályosan látva, emberi sziluett formákra adott le 2 lövést, majd a harmadik és negyedik lövésre éppen kitisztult a látása. Látta a tőle 4 méterre álló, fehér szakállas idősebb fazont aki a torkába kapja a harmadik lövést, amit követ a negyedik szétrobbantva a bal szemét. Még egy emlékfoszlány rémlik fel, ahogyan fut az arabokkal együtt, akik a lövéshangokra elkezdtek rohanni a szélrózsa minden irányába.

Theo kétségbeesetten nézett fel a házak ablakaira, ahol több erkélyen is kint álltak az őt figyelő gettó lakók. Fenyegető csend telepedett a környékre, mellette 20 méterre 3 BMX-es srác állt meg rá szegezve fenyegető pillantásukat. Őt méregették. Fenyegetés és undor keveréke áradt a tekintetükből. Igazából, már mindenki őt nézte az utcán. Összetették a képet gondolataikban. Egy menekülő fickó zsaru kinézettel, akinek vér csorog az arcán, pólója szintén tiszta vér – és 5 perce lövések dördültek pont abból az irányból ahonnan menekül és időnként hátranéz kontrolálva hogy követi e valaki.

Hol az az átkozott kocsi?!” Theonak nemhogy arról nem volt fogalma hogy merre lehet a kocsi, még az utca sem stimmelt. Teljesen elveszítette tájékozódó képességét, a memóriája pedig szép lassan alulmaradt a harcban a gondolatain belül, a hisztéria felett.

Végem van, nekem annyi! Árulónak számítok majd az őrsön, egy hivatkozási alap leszek akire majd mutogatnak – nézzétek, ő az, aki miatt mindennek vége lett!”

Theo végül csodával határos módon kijutott a negyedből. Autója nélkül, gyalogosan, futva, végtelennek tűnő perceket követően, de kijutott. Amint civilizáltabb helyszínre ért, igazolványát felmutatva szerzett egy taxit. Hátsó ablakon visszanézve dermesztő képet látott. Legalább 50-60 gettólakó állt mozdulatlanul és nézték a taxit, amint távolodott. Érezte hogy aznap minden megváltozott. Az egy dolog, hogy őt jól megnézték maguknak és neki hamarosan vége lesz – de a háború elindul, az is biztos. Minden megváltozott visszafordíthatatlanul. Elég volt egy ilyen incidens.

A fentiekben leírt szituáció csak fikció, egy skicc amit példaként írtam bevezető gyanánt, ami nagyon hasonlít Laurent Obertone Gerilla című regényének a nyitó fejezetére. De hasonló szituációt vesz alapul – ráadásul megtörtént esetként – Ladj Ly rendező is, a Nyomorultak című filmjében.

A szituáció pedig azért kulcsfontosságú, mert nagy eséllyel berobbanthatja a társadalmi bombát, vagy ha úgy tetszik Párizst. Mert a francia főváros egy időzített bomba. Erre a tényre világít rá a filmrendező és nála sokkal pesszimistábban az író is. A film címe nem a híres musical-re utal természetesen, hanem Victor Hugo regényére. A regényen belül Montfermeil az a városrész ami bemutatja a nyomor legsötétebb mélységeit, ami semmit sem változott 160 év alatt és erre pedig már Ly filmje világít rá, mert a helyszín azonos mindkét műben.

Korábbi cikkemben írtam a Gyűlölet című 1995-ös filmről amelyhez sokan hasonlítják Ly filmjét. Azóta eltelt 25 év és fel lehet tenni a kérdést, hogy mennyit változott azóta a külvárosi életkép Párizsban? Ladj Ly szerint semmit, azaz a gettó megvan, nagyobb területen lehet gettóval számolni, az ott élők konfliktusai a rendőrökkel pedig változatlanul megvannak, ez már örök jelenséggé vált. A két térfél között pattanásig feszült a helyzet. Laurent Obertone ennél még sötétebb képet írt le a regényében, de erre még visszatérünk.

Van egy szépsége és sorszerűsége annak, hogy Cannes-ban a filmfesztiválon Ladj Ly a rokonlélek filmként emlegetett Gyűlölet rendezőjével, Mathieu Kassovitz-al-el együtt nézte meg a Nyomorultak premierjét. És igen, a két filmet tényleg lehet egy képzeletbeli felső polcra helyezni egymás mellé, a zseniális filmek közé.
Mindkét mű egy társadalmi problémát vesz alapul, majd mutatja be teljesen hitelesen, és a finálé, a lezárása mindkét filmnek megrázó és felejthetetlenül fölbe döngöli a nézőt. Két rendező, akik a filmjeikben látott negyedekben nőttek fel és mindketten egy saját traumatikus élményt vettek alapul, hogy kibontsák és figyelmet követeljenek az érzékeny témájukra filmjükön keresztül.

A sors rendelte talán el, hogy a rendező lefilmezzen 2008-ban egy rendőri túlkapást, bántalmazást az utcán. A felvételen jól látható, amint rendőrök bántalmaznak egy bevándorló gyereket. Később a hivatalos szervek felkeresték Ly-t a felvétel miatt és nyomatékosan megkérték, hogy semmilyen módon ne használja fel ha jót akar magának. A rendező hallgatott a „jó tanácsra” és a fiókja mélyén hagyta, egészen addig a pillanatig, amíg meg nem ismerkedett Romain Gavrasszal, aki elmesélte apjának az Oscar díjas rendezőnek, Costa Gavrasnak az esetet, aki végül nyilvánosságra hozta a felvételt. Ezt követően Ly a téma bemutatására készített egy rövidfilmet, de rájött hogy ez a történet sokkal összetettebb, sokkal árnyaltabb bemutatást igényel – így született meg az egész estés filmje.

Ladj Ly szerint nem sokat változott a helyzet az elmúlt 25 évben. Ugyanolyan kemény a helyzet, a bandaháborúk és a rendőri túlkapások mellett, a különbséget egyedül a digitalizáció jelenti. Az egészen kis gyerekek is mobiltelefonokkal mászkálnak, bárhol történik valami hangosabb megmozdulás, utcai balhé – már telefonok előtt történik, valaki mindig rögzíti a képeket. Ly történetében is egy ártatlan drónozó srác lesz a kamerán keresztül egy tragédia szemtanúja. A rögzített anyag kiemelten fontossá válik, amint híre megy, mindenki a srácot kezdi el keresni. Ebben a vihar előtti csendben a rendőrök és a bandák számára is nagy fegyvertény lenne a felvétel megszerzése.

Fentebb már említettem a Gerilla című könyvet Laurent Obertone-tól, amely egy sokkal sötétebb kimenetelt jósol ultrarealista történetében. Ő túlmegy a vihar előtti csenden és megmutatja hogy milyen is az, amikor tombol ez a bizonyos vihar. A regényben leírt események a francia hírszerzés lehallgatásain, felderítésein és előrejelzésein alapulnak. Az író két éven át gyűjtötte információit a szakszolgálatok tagjaitól, valamint a terror- és katasztrófa – szakértőktől, hogy aztán elénk tárja sötét jóslatát, amely véleménye szerint hamarosan meg is valósul, bekövetkezik Franciaországban.

A regényt elolvasva – ez nem túl bíztató. Ha félretesszük magát a sötét forgatókönyvet – hogy könyörtelen polgárháború fog kirobbanni egyik pillanatról a másikra – már a gettók leírása és helyzetjelentése is önmagában sokkoló.

Ladj Ly mondta még a filmje kapcsán, hogy a francia sajtó és a politikusok tudják hogy a francia gettók léteznek, az erőszak pedig hatalmas probléma – csak éppen szemet hunynak felette.

Obertone története egy hasonló konfliktussal és véres harcba fulladt tragédiával indul mint amilyennel felvezettem a cikkem. A Courneuve negyedben kilátástalan helyzetbe kerül három francia rendőr, az egyikük elveszíti a hidegvérét és eldördülnek a lövések. A mai korban ezt már eltussolni sem tudják. A lövések, a harc híre, villámgyorsan körbeér a gettóban, az ő kivonulásukat már telefonok rögzítik. Körbe kerítik őket, majd érkezik az erősítés és pillanatok alatt pattanásig feszült helyzet alakul ki a Courneuve közepén.
A felvételek ezalatt járják útjukat az interneten és a konfliktusok melegágyaként is tekinthető koncepciós FB csoportokon elindul a gyűlöletkeltés.

Az iszlamista gettó lángra lobban. Az igazi probléma itt kezdődik. A Köztársaság egy ilyen helyzetben szembesül, hogy nincs se terv se kapacitás a rendőri erők részéről, hogy egy ilyen jellegű vészhelyzetet elfojtsanak. Az elmúlt 30-40 évben a bevándorlás folyamatos volt. Egyre több és több reménytelen helyzetbe került afrikai, arab és roma sodródik a külvárosi gettókba. Kilátásuk sincs munkára, a tisztes életben maradásra. A feszültség, a frusztráció csak növekszik, ahogyan a létszámuk is. Hogy mekkora is valóban az erejük és a létszámuk – egy ilyen forradalom mutatja meg. A francia rendőrség kevésnek bizonyul. A káosz elszabadul és egy idő után nem lehet követni hogy a különböző csoportok kiket is üldöznek, gyilkolnak halomra, ki kivel van, minden pusztul, lángokban áll minden, majd egy ponton Párizs is elsötétül, vége az áramellátásnak is…

Földi László, titkosszolgálati szakértő, a következőket írta a könyv előszavában: „ Ha változatlanul alakul a jelen, és állandósul az a válsághelyzet, amely korunk Európáját jellemzi, akkor nem pusztán Franciaország, hanem kontinensünk végóráiról beszélhetünk. Egy író számára adott a lehetőség, hogy bármilyen jövőbeni környezetet teremtsen. Nekünk viszont egyre kevesebb eszközünk van annak megakadályozására, hogy e szürreális vízió valósággá váljon.”

A regény többször is eszembe jut, vissza-vissza térnek a gondolataim a jóslatra. Persze nem jó, ha félelmeink járják át a mindennapjainkat, reménykedni kell, hinni a jó dolgokban és hogy ilyen társadalmi drámák egyszerűen nem fognak bekövetkezni. Nem lehetünk rá hatással, ha meg kell ezeknek a dolgoknak történni akkor meg fognak történni. Sajnos a Facebook és egyéb más felületek kiváló teret adnak a gyűlölködésnek. A gyűlölködők pedig gyülekeznek, csoportosulnak. Készen állnak, hogy ha esemény van, történés, akkor egy emberként indulhassanak meg. Vihar előtti csend.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

A kanadai lakókocsipark, ahol még Snoop Dogg is szívesen lakna

LÉGY önmagad!

Leviathan – A mű, amelynek nem volt helye Oroszországban, de most már sehol sem?

Az Oscar-díjas BMX bandita – a Spike Jonze-menet

Ricky Gervais azt mondta, nem égünk el a pokolban – de azért legyünk kedvesek

Amerika Madarai és a történelem egyik legelfuseráltabb műkincsrablása