Barion Pixel

Hood, Robin nélkül: 10+1 gettófilm a javából

Benedek Csanád

2023.08.06.

15 perc

Ha az utca mélyére akarsz utazni, adunk pár tippet. Ezek nem feltétlenül szomorú történetek, de mindig realisztikusak. Néhol dokumentarista szinten is. A listára csak olyan filmeket válogattunk be, amik kiállták az idő és a színvonal próbáját.

Ne légy barom mikor nézed a gettóvígjátékokat címmel legutóbb egy film paródia gyűjteményt adtunk közre, most nézzük az eredetieket! A Fekete film tejszín és cukor nélkül cikkben körbejártuk a hatvanas-hetvenes éveket. Most következzen a Reagan-korszak, a crack-járvány és a kilencvenes évek, ami csak a hiphopban volt aranykorszak. Ha hiányolod, a Kidulthood-ot, ne tedd, az európai külvárosok filmjeiről külön cikket fogunk írni, akárcsak a Gyűlöletről.

A nem annyira nyugodt nyugati part
Listánkon szerepel pár olyan klasszikus, amit ha láttál is, érdemes újranézni, ha nem láttad, bármelyiket nyugodtan előveheted. A Veszélyes elemek épp ilyen, de nem pont azért, amiért elsőre gondolnád.

1. Veszélyes elemek (Menace II Society)
Albert és Allen Hughes vagyis a Hughes Brothers filmrendező testvérpáros debütálása igazán erősre sikeredett. A sztori Los Angeles Watts és Crenshaw negyedében játszódik, melyben Caine Lawson (Tyrin Turner) valamint közeli barátai életét követhetjük nyomon. A történet ereje abban rejlik, hogy nem állítja be a főszereplőket jó arcoknak. O-Dog Amerika rémálma, amivel poénkodnak is. Ha nem két fekete rendező készíti a filmet, akkor még rasszizmussal is vádolhatóak lennének. Ez a film senkiről nem fest jó képet. Ellenben a mai napig megállja a helyét, minden hibája ellenére, lévén mindenki hiteles. MC Eiht tökéletes a kis mellékszerepében. A film nálunk a lehető leghülyébb címen jött ki: Veszélyes elemek. A kilencvenes években volt pár fordító arc, akit a „jóízlés-kommandó” a rossz szóviccek börtönébe kellett volna, hogy zárjon.

2. Fekete vidék (Boyz n the Hood)
A téma másik klasszikusa a szintén fekete rendező John Singleton által készített Boyz N the Hood (Fekete vidék). A film tele van szupersztár színészekkel: Laurence Fishburne, Cuba Gooding Jr., továbbá Ice Cube is itt tűnik fel először, mint színész. Nem rossz film, de szerintem nem lehet a Veszélyes elemekhez mérni. A Fekete vidék egyben arra is jó példa, hogy ugyanannak a negyednek van békésebb és neccesebb része. Úgy is mondhatnám, hogy a Veszélyes elemek főszereplői, nem a fehérekre, hanem a Fekete vidék film szereplőire veszélyesek. Black on black crime.

3. Színek (Colors)
A Colors a listánkon az egyetlen nyolcvanas években készült film. Ma már minden képet, stílust, karaktert ismerünk a hiphopklipekből, a divatmagazinokból, filmekből. Akkor ez teljesen újnak számított, hogy be tudtál nézni a színfalak mögé. A film minden szereplője legendás. Az alkotás egyszerre krimi, rendőrfilm, banda- és gettófilm. Több cikkünkben is emlegettük. Nem véletlen.

Sean Penn, Robert Duvall a főszereplők, Dennis Hopper rendezte. A filmzenéért Ice-T felel. Mi kell még?! A film Los Angeles bandáktól sújtott negyedeiben játszódik az 1980-as évek végén, South Centralban, az Echo Parkban, Westlake-ben és East Los Angelesben. A film középpontjában Bob Hodges (Duvall), egy tapasztalt öreg róka, és újonc partnere, Danny McGavin (Penn) állnak, akik megpróbálják megállítani a Bloods, a Crips és a spanyol utcai bandák közötti erőszakot. Az elmúlt évtizedek távlatából Te már tudod, hogy ennek mennyi az esélye. A Colors 19 évvel az Easy Rider elkészítése után újra középpontba helyezte Hoppert rendezőként. Amerikában a film nagy vitát gerjesztett a bandák életének erőszakos ábrázolási módja miatt. Akkor még senki nem tudta, hogy ez csak a kezdet. Latin bandás cikkünkben megtudhatod, hogy mi a helyzet most.

4. Training Day (Kiképzés)
Amikor azt hiszed már mindent elmondtak erről a témáról, jön Antoine Fuqua, és egy igazán feszes, sziporkázó krimit rak össze. Ilyen debütálást ritkán látunk. Később sem lett gagyi rendező, de a nyitány messze túlmutat mindenen. Amúgy fun fact, de Fuqua rendezte Coolio Gangstas Paradise c. klipjét is. A Kiképzés tökéletesen összerakott film. A lényegét úgy tudnám megfogalmazni: ilyen ha mélyvízbe dobnak. Hiába tudsz úszni, még nem biztos, hogy nem esznek meg a cápák. Ahhoz szerencse is kell. Abba bele se megyek, hogy minden szerepben tökéletesek az alakítások. Ez tiszta cucc, nincs felütve. Kötelező filmanyag.

Keleti parttalanság

5. New Jack City
Ha van film, amit szétidéznek a rapszámokban, az a New Jack City. New Jack egy képzeletbeli amerikai város, mint Gotham, de alapvetően mindkettő New York. Wesley Snipes Nino Brown-ja fogalom. Legalább annyit idézik, mint Al Pacino Sebhelyes arcúját.
1991-ben a New Jack City berúgta a kaput. Sokan elfelejtik, hogy ez valójában nem a kilencvenes évekről, hanem a nyolcvanas évek New Yorkjáról szól. Az akkori crack-járványról. Mario Van Peebles jól válogatta össze a gárdát, még Chris Rock is szerepelt a filmben. Peebles külön kihangsúlyozta, amit sok filmben nem mondanak el, hogy a gengszterek helyi sztárok, local hero-k. Sokszor a környék felnéz rájuk, mert nem tudják mekkora patkányok valójában. A csillogó élet és a fehér ingek sötét lelkeket takarnak.

6. Juice (Hosszú lé)
Ez a film igazán közelről láttatja New Yorkot. Itt senki sem „nagy gengszter” vagy „nagy spíler”. Egyszerű, átlagos srácok, akár te is lehetnél. A film négy Harlemben felnővő, fekete, fiatal életét követi nyomon. Habár a napi rutinjaik azért nem annyira átlagosak: rendőri zaklatások, a rivális szomszéd bandák és családjukkal való küzdelem… A film nagy erőssége a humora. Nem drámának indul. Egyfajta Murphy-film, ami elromolhat az el is romlik alapon.

Négy belvárosi tinédzser beleragad a pénz és a boldogság utáni hajszába, amit juice-ként „a léként” emlegetnek. Ez nem csupán a pénz, hanem a „lédús” élet. Nagyban lenni. A juice egyébként pénzt is jelent, mint nálunk a lé. A film Dickerson írói és rendezői debütálása, valamint Shakur első színészi bemutatkozása. Ezután kezdték Tupac-et színészként komolyan venni. Több nagyfilmben kapott szerepet, és ha nem robban be a zenei karrierje, benne volt a pakliban, hogy színésznek áll.
A főszereplők Omar Epps, Tupac Shakur, de elmondhatnám, hogy ebben is szerepel Samuel L. Jackson. Úgy látszik neki örök belépője van a gettófilmekbe. A másik 2Pac-es gettó filmet, az Above the Rimet (Harlemi ziccer) nem listáztuk be, mert a kosaras sportfilmekről külön válogatást készítünk.

7. Fresh (Kint az utcán)
A hiphop n’ hood filmként forgalmazott Fresh viszonylag észrevétlen maradt a nagyközönség előtt, pedig egy remekmű. Anno a kritikusok is dicsérték, amiért valósághű bepillantást nyújtott a New York-i projektek/panelházak életébe a crack-epidemic idején. Az IMDB-n is 7.5-öt szedett össze, ez azért már bőven a jobb filmek közé sorolandó. Tényleg nem értem miért nem kapták fel soha. A színészgárda is parádés: Samuel L. Jackson, Giancarlo Esposito, de a kisgyereket játszó színész is rendben van. A film egy tizenkét éves drogfutárról szól, aki megpróbálja egymás ellen kijátszani a felnőtteket. Alkoholista édesapja (Samuel L. Jackson) sakkleckéitől ihletett Fresh zseniális tervet dolgoz ki, hogy kiszabadítsa magát és drogfüggő nővérét (N’Bushe Wright) reménytelen életükből. Csak ajánlani tudom, ezért ajánlom.

8. Nepperek (Clockers)
Spike Lee nevét ha kimondjuk, nem ez a film szokott az embereknek róla eszébe jutni. Hiba. Az egyik legjobb rendezése. Filmzenéje világbajnok. Mindenki legenda. Maga a film szereplői gárdája itt is parádés. Harvey Keitel, John Turturro, Delroy Lindo, Mekhi Phifer, Onyxék, stb. Mindig a Szemet szemértet (Do the Right Thing) emlegetik első számú Spike Lee-filmként. Jó, jó, de a Nepperek jobb. A sztori tulajdonképpen a The Wire (Drót) kicsiben. A brooklyni negyedekben terítő piti nepperek értelmetlen és veszélyes életét járja körbe, akik csapdába kerültek a drogfőnökeik és az őket megállítani szándékozó nyomozók között.

9. New Jersey Drive (Padlógáz)
A New Jersey Drive egy 1995-ös gettófilm, amelyet Nick Gomez írt és rendezett, a vezető producer azonban, aki a pénzt hozta, Spike Lee volt. A film az 1990-es évek newarki (New Jersey) vidám, de felelőtlen tinédzsereiről szól, akik brahiból autókat lopnak. Newarkot akkoriban a „az autólopás fővárosaként” emlegették. Innen a sztori ötlete. A Fresh mellett ez a másik legendás film, ami kevés fényt kapott, annak ellenére, hogy a New Jersey Drive Vol. 1. filmzenéje aranylemez lett. Igazi sikátorhiphop. A történet, hasonlóan a Juice-hoz, apránként kezd el bonyolódni, ahogy egyre bátrabbak és egyre súlyosabb dolgokat engednek meg maguknak a kölykök. Amikor a stáb engedélyt kért a film forgatására Newarkban, a város tisztviselői nem hagyták jóvá, mivel úgy voltak vele, hogy rossz fényt vet a városra. Ezért a a felvételeken látható helyszínek Williamsburg, Brooklyn, Glendale, valamint Queens. A filmnek határozottan jó a stílusa, ez így fura, de ha megnézed, megérted. Klasszik gettómatéria.

10. Slam (A szó fegyver)
A Slam egy 1998-as amerikai független film, amelynek rendezőjén (Marc Levin) kívül társírója a két főszereplője, Saul Williams és Sonja Sohn. A mozi amúgy az 1998-as Sundance Filmfesztiválon a zsűri fődiját nyerte el.

A film egy fiatal férfi történetét meséli el, akinek költői tehetségének kiteljesedését társadalmi háttere gátolja. Nem mellesleg megtudod mi a slam poetry. Anélkül, hogy meg akarnék sérteni bárkit, nekem furcsa volt ezt a magyar álköltő, jópofáskodó giccset látni, amikor azt mondták, hogy ez a slamp poetry. Nézd meg a filmet és megtudod mi a slam poetry! Saul Williams amúgy maga is zenész, nem is akármilyen.

A sztori szerint Raymond „Ray” Joshua (akit Saul Williams alakít) egy fiatal férfi, aki Washington délkeleti részén, Dodge City negyedében nőtt fel. Veleszületett költészeti tehetsége és törekvései ellenére nehezen tud kitörni a környezete nyomása, az erőszak és a drogkereskedelem alól. Miközben részt vett egy rosszul sikerült kábítószerüzletben, Ray közeli barátját, Big Mike-ot lelövik. Ray börtönbe kerül. Vagyis egy csapdahelyztbe, ha mindent beismer, az a legkönnyebb jogi út a szabaduláshoz, miközben semmit sem csinált, csak rosszkor volt rossz helyen. Ray nem foglal állást, nem akarja elhinni, hogy lehetőségei kizárólag azokra az alternatívákra korlátozódnak, amelyekbe beleszorítják. Amikor a börtön udvarán egy tömegverekedés kellős közepén találja magát, kirobban és egy ösztönös slam rappel, szavakkal viszonozza a támadást, elmondva azokat az igazságokat, amelyeknek tanúja volt és hogy miért vagyunk a kényszerek determináló hatása alatt. Különleges film.

10+1. Ghost Dog (Szellemkutya)
Mi lehetne más, mint a Szellemkutya (Ghostdog). Ez a film egyszerre képes mindenkihez szólni. Értik a telepi rapperek, a külvárosi suttyók, a kertvárosi gazdagok, a belvárosi művészek. Egy igazi fura hibrid. Jim Jarmusch zsenijét dicséri, de legalább annyira Forest Whitakerét. A filmnek Jean-Pierre Melville szamurája, a Hagakure, a Wu-Tang világa, az olasz gengszterfilmek sok előzménye van. Nem szeretem amikor azt mondják, hogy egy filmnek hangulata van, mert az bármit jelenthet. De itt mese nincs. Érdemes megadni a módját. Legendás cucc.

A gettófilmek nemcsak megerősítik a közhelyeket, hanem le is rombolják azokat. A listánkon szereplő alkotások 80%-át fekete rendezők hozták létre. Sokszor ellenszélben. Talán, ha össze kell foglalni a lényeget, hogy bár drámai alkotások, nagyon sok humor, belső poén is van bennük. Hiphoprajongóknak kötelező az összes. Igen, a kettesért. Ha ki akarod váltani a rapper igazolványodat, ezeket illik vágni. De főleg azért, mert jó filmek. Talán a legfurább tanulságuk ezeknek a műveknek, hogy mi, akik nézzük, úgy gondoljuk, ők ismerik a környéküket, tudják milyen az. Hát nem, a sok fegyver és kábítószer közé szorult ember nem tudja pontosan mit is tegyen. Az erőszak lemorzsolja a lakosságot. Ha eltűnik egy dealer, ketten ugranak a helyébe. Elköltözni pedig az ottani ingatlanárak miatt nehéz. Nem lehet mindenki kábszerárus. A pékek, fodrászok mit csináljanak? Próbálnak életben maradni. A másik amiért ajánljuk ezeket a filmeket a zenék. Mindegyik filmnek nagyon jó a zenei oldala. Elfelejtett történetek halhatatlan zenékre. Ez a lista betonstabil, atomzenékkel. Ha nem tudod mit nézz, innen bármikor szemezgethetsz.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

80 Blocks from Tiffany’s: Bronx, az Isten háta mögött, ahol az ördög nem alszik

Reel Rock-filmtúra, nem hagy lógva

Freaknik: a Dél, ha beindul

Tokyo Vice és egyéb bűnök: Japán titkos világa nyomában

Marley nyomában. Filmek, melyek a felszínt kapargatják, és doksik, amik mélyre ásnak

Danny Trejo, a legszerethetőbb rosszfiú