Barion Pixel

Isteni Jeff ördögien jó fotói

4BRO

2025.05.16.

7 perc

Jeff Divine élete egy mondatban, zen tömörségben, általa megfogalmazva:

Kezdetben szörföztem, majd fotóztam. Ahogy a dolgok komolyabbra fordultak, előbb fotóztam, és csak utána szörföztem.” Ötven év telt el így – most ebből a legendás, korai korszakból idézünk meg egy szeletet.

Az ember, aki ott maradt
Kevés fotós mondhatja el magáról, hogy már akkor lencsevégre kapta a szörfözést, amikor az még egy szűk közösség szenvedélye volt – nem pedig világméretű iparág és popkulturális jelenség. Jeff Divine a szörffotózás úttörője, aki nemcsak tanúja, de krónikása is lett a sport kultikus évtizedeinek, és aki ma is aktívan dokumentálja annak fejlődését. Autodidakta módon tanulta a fotózást, fejlődését azonban Steve Wilkings hawaii fotós is segítette.

A kaliforniai La Jollában nevelkedett Divine 1966-ban kezdett el szörfözést fotózni – az 1970-es évekre a sport egyik meghatározó dokumentaristája lett. Ott volt Hawaii északi partján – a szörfvilág Meccájában – abban az időszakban, amikor a szörfözés mitikus dimenziókat öltött. Noha a helyiek ezt gyakran vegyes érzelmekkel fogadták. Ez a helyszín önálló kultikus státuszra tett szert, olyannyira, hogy 1987-ben film is készült róla.

Jeff Divine először csak látogatóként érkezett Ohau-ra – de végül 35 évre maradt. Itt örökítette meg a szörfözés aranykorának ikonikus alakjait, többek között Montgomery „Buttons” Kaluhiokalani és Gerry Lopez – alias Mr. Pipeline – legendás pillanatait, melyek ma már vizuális totemként élnek tovább a szörfkultúra történetében.

Gerry Lopez, Sunset Beach, Oahu, Hawaii – 1974.
Sunset Beach – 1972
Montgomery “Buttons” Kaluhiokalani, Oahu, Hawaii – 1974.

Az 1970-es szörfös színtér – egy korszak hajnala
Az 1970-es évek a szörfözés történetének egyik legizgalmasabb és legmeghatározóbb korszakát jelentették – egyfajta fordulópontot, amikor a sport még távol volt attól, hogy professzionális iparággá váljon, de a jövő víziója már ott vibrált a levegőben. A szörfipar, ahogyan ma ismerjük, még csak születőben volt, a szabályozott versenyek és szervezett bajnokságok pedig épp ekkoriban kezdték megvetni a lábukat. A korai szörfversenyek hangulata inkább emlékeztetett egy baráti összejövetelre, mintsem egy éles sporteseményre. A győzteseket nem pénzdíjak, szponzorszerződések vagy hírnév várták, hanem kézfogások, hátba veregetések és elismerő bólintások. A közösség szoros volt, a részvétel és az egymás iránti tisztelet pedig sokkal többet jelentett bármiféle díjnál. A mezőny még szűk volt, de a szabadság utáni vágy, az önkifejezés lendülete és a hullámok iránti szenvedély határtalan.

Ezek azok a napok, amikor a legnagyobb legendákkal is szó szerint összeütközhettél a hullámokon. Aztán persze lehet, hogy lecsaptak, de ki ne akarná, hogy egy szörfisten lecsapja.

Wayne “Rabbit” Bartholomew, Backdoor, Oahu, Hawaii – 1974

A hosszú haj, a pszichedelikus minták és a szabadságot hirdető öltözködés továbbra is uralta a partokat – a szörfösök világa egyértelműen a hippikorszak utórezgéseit élte. A deszkákon és a pólókon vibráló színek, kaleidoszkópszerű minták jelentek meg, és Jeff Divine sem képezett kivételt ebben a kulturális örvényben. Egy interjúban így emlékezett vissza azokra az időkre: „Hippi varrónők készítették számunkra a ruháinkat – egyedi szabású ingeket hímzett gallérral és kókuszdióhéjból faragott gombokkal.”

A korszak legjobb szörfdeszkái gyakran még garázsok mélyén születtek – nem ipari gyártósorokon, hanem kézműves szenvedéllyel, barátokkal és poros ventilátorral kísérve. Ezek a deszkák nem viseltek világszerte ismert logókat; inkább bumfordi, sokszor ügyetlennek tűnő mintázatokat, amelyekből azonban áradt az őszinteség és az egyéniség. A dizájnokban volt valami nyers, mégis megkapó báj – mert minden egyes darab autentikus volt és személyes.

David Nuuhiwa és John Gale, Laguna Canyon, California – 1971

Az egyszemélyes szörftörténet
Jeff Divine fotóriporteri megbízatása 1968-ban kezdődött a legendás Surfer Magazine hasábjain – ez a pillanat nyitotta meg előtte azt a csaknem négy évtizedes kalandot, amely során a világ legikonikusabb szörfhelyszíneit járta be objektívjén keresztül. 1981-ben visszatért Kaliforniába, és 35 éven át dolgozott fotószerkesztőként a Surfer magazinnál, majd a The Surfer’s Journal-nál. Noha lencséjének fókuszpontja és szellemi otthona mindig is Hawaii, azon belül is Oahu északi partja, a North Shore maradt.

Elképesztően gazdag, évtizedeken át bővülő archívuma szinte enciklopédikus részletességgel meséli el a szörfözés történetét – talán nem túlzás azt mondani: ha létezik „Mr. Surfphoto”, az nem más, mint maga Jeff Divine.

Munkásságát számos díjjal jutalmazták. 2020-ban beiktatták a Huntington Beach-i Surfing Walk of Fame-be, 2023-ban pedig a San Diego Surfing Hall of Fame-be. Fotói szerepeltek többek között a San Francisco Nemzetközi Repülőtér, a Crane Kalman Gallery (Brighton, UK) és az Oceanside Museum of Art kiállításain.

Jeff Divine. Johanna, Australia – 1976

Divine számos könyvet publikált, amelyek közül kiemelkedik a Surfing Photographs from the Seventies Taken by Jeff Divine és a Masters of Surf Photography: Jeff Divine. Ezek a kötetek nemcsak a szörfözés aranykorát dokumentálják, hanem vizuális krónikái is egy letűnt korszaknak.

Fotói messze túlmutatnak a puszta sportesemények megörökítésén. Munkássága a szörfözést nemcsak mozdulatként, hanem életformaként, társadalmi jelenségként és kulturális kódhálóként mutatja be. A hullámokat keresni vágyó szörfösök újabb hullámait, az egyre növekvő profi színterén át a tengerparti parkolók sajátos mikrovilágáig. A szörfös helyeken tapasztalható lokalizációval is foglalkozott. Ahogy a szörfözés egyre népszerűbbé vált világszerte, úgy jelent meg egyre markánsabban a „ha nem itt élsz, ne szörfözz itt” típusú mentalitás is – a helyi szörfösök gyakran ellenségesen viszonyultak a kívülről érkezőkhöz.

Sunset Cliffs, Point Loma, California –  1972
Baja, California –  1972
David Nuuhiwa, Greg Person, Les Potts. Salt Creek – 1971
Pipeline, Oahu, Hawaii – 1974.
California 70’s

(Lásd kapcsolódó írásunkat ITT a „szörfnácikról” – abból jobban megérted, milyen feszültségek is húzódnak e jelenség mögött.) lencséjén keresztül a szörfkultúra legnyersebb, legautentikusabb korszakát ismerhetjük meg – nemcsak Kaliforniából vagy Hawaiiról, hanem távolabbi, kevésbé ismert partokról is. Fényképezett Ománban, Dubajban, Indonéziában.

A hatvanas évek vége, a hetvenes évek eleje azért is érdekes időszak, mert a hippikorszak sablonjai, a fura napszemüvegek, a pszichedelikus zenék és képzőművészeti rajzok azt sugallják, hogy mindenki minimum LSD-vel itta a reggeli kávéját. – legalábbis így él a korszak a popkulturális kollektív emlékezetben. Divine azonban árnyaltabb képet fest. Beszámolói szerint sokkal inkább egy útkereső, szabadságvágytól fűtött, természetközeli közösség bontakozott ki ezekben az években, amelyet ugyan átszőtt a korszellem, de nem az önfeledt kábulat, sokkal inkább a hullámok iránti mély tisztelet és az önkifejezés hajtott.

50 Years of Surf Photography with Jeff Divine

Búzafű shake Vs. Crackcocaine
A hetvenes évek új korszakot nyitottak – a szellemi ébredés, a testi tudatosság és a kulturális kísérletezés idejét. Nyugaton ebben az évtizedben kezdtek szélesebb körben terjedni a keleti filozófiák: a buddhizmus, a Krisna-hívők tanításai és más spirituális áramlatok mellett felerősödött az érdeklődés az észak-amerikai őslakosok hagyományai iránt is. A társadalmi nyitás ezzel párhuzamosan új testkultúrát is hozott – nemcsak a klasszikus sportok népszerűségének növekedésével, hanem egészen új mozgásformák megjelenésével: a gördeszkázás, a hegyikerékpározás (vagy ahogy akkoriban nevezték: klunkerezés – cikkünk a témáról ITT olvasható) és más szabadtéri sportok is ekkor születtek.

A popkultúra, a rockzene, a hippi mozgalom és Woodstock képei máig úgy élnek a kollektív emlékezetben, mint egyetlen, mámoros álom – ahol mindenki be volt állva. De Jeff Divine visszaemlékezései szerint ez távolról sem így nézett ki. Elmondása szerint valójában rengeteg konzervatív, fegyelmezett figura is jelen volt a szörfös világban – csak őket nem látjuk a hollywoodi filmekben. És volt egy másik, kevésbé ismert irányzat is: az egészségtudatosság korai hulláma. Sokan – Divine-hoz hasonlóan – már a hetvenes években elutasították a drogkultúrát, és tudatos életmódra váltottak. Teljes kiőrlésű rozskenyeret ettek, otthon csíráztattak, tiszta forrásvizet ittak, és nem kevesen váltak vegetáriánussá vagy épp vegánná. A természethez való visszatalálás vágya, az egyszerűbb élet iránti nosztalgia hatotta át ezt a törekvést – egy újfajta identitás született: a testét, környezetét és szellemiségét is ápolni kívánó emberé. Ez volt a modern vegetarianizmus és a „természetgyermek” életforma első komolyabb hulláma, amelyből nem sokkal később, a nyolcvanas években Kaliforniában kinőtt a világméretű fitnesz- és wellnesskultúra is.

A hetvenes évek szörfkultúrája a végletek kavargó keveréke volt – egy korszak, amely egyszerre volt nyers és letisztult, mocskos és emelkedett. A sós haj, az olajfoltos furgonok, a poros part menti kempingek ugyanúgy részei voltak, mint a búzafű shake, a spirituális útkeresés és a vegán csírák a hűtőben. A két világ – az ösztönöké és a tudatosságé – nem váltak el egymástól, hanem békésen, sőt kreatívan éltek egymás mellett. Szerencsére léteznek még olyan krónikásai ennek a vibrálóan sokszínű korszaknak, mint Jeff Divine – aki nemcsak látta, de meg is örökítette ezt a világot. Képei nem pusztán dokumentumok, hanem élő emlékművek egy időszakhoz, amikor a szörfözés még inkább lélekállapot, mint sport volt. Ahogy a mondás tartja, a szörf életben tart, mert: „Surfing is life. The rest is details.”

” Blown Out ” Pipeline, 1980
Jericho Poppler, Haleiwa, Oahu, Hawaii – 1979
David Nuuhiwa and John Gale – Laguna Beach, CA – 1971
The original Pipe Master, Gerry Lopez
E Bay, Mentawai’s, Sumatra – 2001
Pipeline, Oahu, Hawaii – 1975
Fred Hemmings, Pipeline, Oahu, Hawaii – 1974
Montgomery “Buttons” Kaluhiokalani, Oahu, Hawaii – 1978
Rainbow. Oahu, Hawaii – 1978
Allen Sarlo, Glen Kennedy, John Thornton, Malibu, California – 1971
Gerry Lopez, Pipeline, Oahu, Hawaii – 1971
San Onofre, California – 1988
Last wave –Pupukea, Oahu, Hawaii – 2001
Rory Russell, Pipeline, Oahu, Hawaii – 1973
Wipeout, Pipeline, Oahu, Hawaii – 1974
Craig “Owl” Chapman, Sunset, Oahu, Hawaii – 1975
Wayne “Rabbit” Bartholomew, Oahu, Hawaii – 1975
3M’s north, Baja California – 1973
Mike Holton, Pipeline – 1974
La Jolla, California – 1972
Herbie Fletcher, Gerry Lopez, and Barry Kanaiaupuni at Sunset Beach,Hawaii- 1972
Waimea Bay, Hawaii – 1977
Margo Godfrey Oberg, Sunset Beach, Oahu, Hawaii – 1977
Shaun Tomson, Oahu, Hawaii – 1980
Jeff Divine, La Jolla Shores, California – 1970. Photo: Jon Foster
Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Gyönyörű életek és gyönyörű halálok

Testvér vízen és aszfalton: a Sid Abbruzzi-sztori

A komfortzónán túl – egy szörfös mormon festői világa

„Azért a víz az úr!” – a Laird Hamilton-sztori

A sötétség tengere: a szörfözés árnyékos oldala

Mike Hynson legendája: hogyan lett az Endless Summer szörffilm sztárja nemzetközi drogcsempész