Az Atlantában tevékenykedő stúdiózenészek, akik a déli zenei élet legnagyobb nevei mögött állnak, merész lépésre szánják el magukat: a reflektorfényből kilépve, az ismeretlenbe indulnak egy bizonytalan utazásra, mindezt egy olyan új zenei műfaj megszületésének reményében, amely egyesíti a trapzenét a jazzel. A Hulu/Disney csatornán futó Trap Jazz a háttérmunkát, az atlantai zenei termőtalajt mutatja meg, valamint ennek a műfajnak a kialakulását, amelyet „trapjazz” néven ismerhet meg a világ.
Trap Jazz & 1500 Or Nothin’ LIVE at Volume Studios
Trap, jazz és a boszorkánykonyha egyéb összetevői
A Trap Jazz egy éles szemű szakmai dokumentumfilm, amely Chris Moten, Devon „Stixx” Taylor és Cassius Jay zenészek kreatív vállalkozásának eredetét tárja fel. Bár a film nem mondja ki nyíltan, azonban a magyar nézők számára nyomban érthető az üzenete: az amerikai sztárok folyamatosan kísérleteznek, új szubzsánereket hoznak létre, és nem aggódnak amiatt, ha ezek nem durrannak nagyot a popzenei világban. A lényeg az egyediség és az állandó kísérletezés, amelynek a trap vagy a széles tömegek által kedvelt zenék csupán a jéghegy csúcsát jelentik.
Zenészeink szabadidejükben új alműfajokkal kísérleteznek, míg a megélhetés érdekében olyan szupersztárokkal dolgoznak együtt, mint Cardi B, Justin Bieber, Questlove (Roots), Machine Gun Kelly, Future, Migos vagy Post Malone. A sztárok és az aktuális trendek mellett azonban helyet kap a gospel és a kreatív kísérletezés is. Sadé Clacken Joseph rendezésében, a Trap Jazz betekintést nyújt ezekbe a boszorkánykonyhákba, mellette pedig a családi kapcsolatokat vizsgálja. Menet közben tudatosul bennünk, hogy ez a zenei világ olyan, mint egy élő növény: bár a trap vagy a soul virágait látjuk, mélyen gyökereznek benne a templomi gospel, a blues és a jazz hagyományai. Az amerikai zenei kultúra, különösen a fekete zenei örökség, arra ösztönzi az alkotókat, hogy mindig valami újat hozzanak létre. Az igazán lenyűgöző benne, hogy ez az üzenet még a legegyszerűbb emberekhez is eljut.
Trap Jazz Official Trailer (2023) Hulu-Disney
Annak ellenére, hogy a rap, blues, jazz és funk külön stílusok ezer szálon kapcsolódnak egymáshoz. Érdemes elgondolkodni azon, hogy ebben a zenei kultúrában folyamatosan új stílusok alakulnak ki; bár ezeknek csupán egy része válik ismertté, mégis ez adja az erejét. Az általunk ismert stílusokon túl számos keveredés is létezik, és néha-néha születik egy nagy durranás. Sokan próbálják ezeket a sikerrecepteket lemásolni. A Trap Jazz dokumentumfilm is arra ösztönöz, hogy mindenki próbáljon valami újat létrehozni, még akkor is, ha az csupán egy kísérlet marad. Sok kísérlet szüli meg az új zsánert, a jó eredményt. 10+1 kiút a Trapből, avagy a hangzásantológia cikkünk is ezt taglalja.
Másfelől az is világossá válik, hogy a jazz maga is egy kísérlet, ami jelenleg is tart, miközben folyton-folyvást megújul. Doddie Smith Simmons-tól megtudjuk, hogy a múltban mennyire lenézték a jazzt, pontosabban nem értették. A fehérek gyakran jass-ként emlegették, amely a jackass music rövidítése volt, így gúnyolva a jazz zenészeit. Mára ez a jackass music az Egyesült Államok egyik legfontosabb történelmi és kulturális örökségévé vált, amely az egész világra hatást gyakorolt. Hasonlóan, a rock ’n’ roll, a blues és a funk is olyan műfajok, amelyek a hátsó utcák sikátoraiban és kis, koszos szobákban születtek meg.
A feketék önfenntartó vallási közösségeinek szerepe is rendkívül fontos, ahol minden vasárnap zenélnek és énekelnek. Ezek a közösségek a rendszerességen túl lehetőséget biztosítanak a fiataloknak: hetente gyakorolnak, hangszert és közönséget kapnak, kipróbálhatják magukat a zene világában. Aztán a fiúk, ha felnőnek, ilyen zenéket raknak le. Csúcsteljesítmény.
Spillage Village, JID, EARTHGANG: Baptize
Nem az a fontos, hogy a jazztrap alstílus milyen messzire jut el, hanem az, hogy ez egy folyamatosan kísérletező kultúra. Ha egy dokumentumfilmes később is merít ebből a gazdag üstből, más összetevők kerülhetnek előtérbe, de az íz és a zamat hasonló marad. Minden együtt fortyog és alakul, és ennek az üstje Atlanta, amely termékeny táptalajként szolgál az új ötletek számára.
TRAP JAZZ | Devon Stixx Taylor, Chris Moten and Friends | in 360
Atlanta titka
Atlanta zenei életéről és annak jelentőségéről külön cikkben lenne érdemes értekezni, lévén rendkívül összetett történetről van szó, beleértve egyszerre vidékies és nagyvárosi jellegét. Bár csak ötszázezren lakják, a körülötte élő hatmillió ember miatt valójában egy hatalmas metropolisz. Ez a kettősség adja az erejét.
Nem vitás, hogy New York és Los Angeles diktálja a legnagyobb trendeket. De volt idő, amikor egyértelműen Atlanta uralta a slágerlistákat, és diktálta a zenei trendeket. Miért éppen Atlanta? Ott van Miami, Chicago, Dallas, Seattle, és sok más gazdag nagyváros. Vagy miért nem Miami, Nashville, Memphis, St. Louis, New Orleans, ha már zenéről van szó.
Korábbi cikkeinkben, amelyek New Orleansról és a jamaikai zenéről szólnak, már pedzegettük, hogy nemcsak a lakosság mérete, hanem a helyi kultúra is meghatározó. Az sem magyarázat, hogy a feketék aránya magas, hiszen más városokban is jelentős fekete közösségek élnek. Tény, hogy az USA-ban Atlanta, Memphis, New Orleans és Detroit mind 30% fölötti fekete lakossággal rendelkezik.
Atlanta igazi ereje abban rejlik, hogy a Dél központja, a Dél szíve. Memphis vagy New Orleans nem ilyen nagy, nem ennyire központi, és nincs annyi tőke jelen. Bár a rapszámok és az Atlanta sorozat alapján lepukkant helynek tűnhet, ez téves kép. Atlanta nem egy másik Detroit vagy Baltimore; valójában gazdag város. Számos nagyvállalat, mint a The Coca-Cola Company, CNN, The Home Depot, és Delta Air Lines székhelye található itt. Emellett bankközpont is. A Freaknik: a Dél, ha beindul című cikkünkben részletesen foglalkozunk azzal is, hogy rengeteg egyetem található a városban, ami vonzza a bulizni vágyó fiatalokat.
Atlanta hosszú ideje virágzó zenei iparral bír. Mielőtt a trap vagy rap zene kerülne szóba, fontos megemlíteni, hogy a város az indie-rock és a country zene egyik központja is. A klasszikus, a country és a blues műfajok történelmileg erősen reprezentáltak a városban. Az 1920-as és 1950-es évek között a country zene fő központja volt, nem Tennessee vagy Nashville, hanem Atlanta töltötte be ezt a szerepet sokáig. Emellett az R&B, a neo-soul és a gospel fővárosaként is ismert. Noha ezen lehetne vitatkozni, az, hogy ilyen állításokat meg mernek fogalmazni, azt mutatja, hogy van mire ezt alapozni. Bár Atlanta zenei színtere gazdag és sokszínű, a hiphop zenei produkciók különösen kiemelkedőek. A kilencvenes évek közepétől egészen napjainkig folyamatosan a csúcson vannak.
Ez hatalmas teljesítmény az USA-ban. Nem szívesen mérem a tehetséget kereskedelmi sikerek alapján, mégis sokatmondó, hogy Gunna eladásai az Államokban 10-20-szorosan is meghaladják például Snoop Doggét, annak ellenére, hogy számunkra úgy tűnhet, Snoop ismertebb. Drake maga is az atlantai stílust követi, ahogy azt Kendrick Lamar lényegre törően megfogalmazta.
2009-ben a The New York Times Atlantát a „hiphop súlypontjának” nevezte, és ez a státusz legalább a COVID időszakáig fennmaradt. A trap jött, látott, beállt és győzött. Kevés zenei stílus mondhatja el magáról, hogy hatására tiltják be a megfázás elleni köptetőszirup vény nélküli forgalmazását, és a legfelsőbb bíróság avatkozik be a gyógyszervásárlás szabályozásába. Valójában a trapszámok negyede egyfajta gyógyszerészeti útmutató arról, hogyan keverjük a különféle anyagokat és mivel fogyasszuk őket. A Sprite, gagyi whisky és köptetőszirup-koktél rulez.
A rövid memóriával rendelkező hiphopfanok csak trapre emlékeznek, de már az Outkast, Dungeon Family, Goodie Mob, Cool Breeze, Killer Mike ott volt és saját stílust hozott. Ekkor még nem figyeltek rájuk, vagyis nem értették a fontosságukat. Utal erre az is, hogy senki nem értette miért az Outkast nyert.
Outkast winning Best New Rap Group at the Source Awards 1995
A zeneiparban dolgozók azonban tudták, hogy hatalmas robbanás előtt áll Atlanta.
Usher, TLC, és Janelle Monáe is Atlantából származnak, és mindannyian meghódították a toplistákat. Bár Jazze Pha és Jermaine Dupri neve talán nem cseng ismerősen mindenki számára, számos sikeres produkció mögött az ő munkájuk áll. Ha a pénz nyelvére fordítjuk le, akkor Dre-szinten kerestek.
Sokan talán nem tudják, és a Tennessee című számuk alapján más helyre sorolják őket, de a legendás Arrested Development is atlantai banda, és már az Outkast előtt számos díjat zsebeltek be. Emellett Bubba Sparxxx és Lil Nas X szintén innen származnak (csakúgy, mint Martin Luther King és Kanye West, akik szintén itt születtek).
Az egész dirty south vonal, T.I. és a többiek, a crunk vonal, Ying Yang Twins, Lil Jon és baráti köre leginkább Atlantához kötődik. A Crunk (crazy&drunk) a déli hiphop egyik leginkább éjszakai klub-orientált alműfaja. Emellett ott van a kétezres évektől datálható snap music (más néven csengőhangos rap vagy snap rap) Bankheadből, Nyugat-Atlantából, amely nálunk kevésbé ismert, de az államokban egészen népszerű volt, elérve a fősodort. D4L, a Dem Franchize Boys és a K-Rab akkoriban nagy sztárok voltak. Vegyük csak sorba, Arrested Development etno-jazzes törzsi rap, Outkast, Goodie Mob, Organized Noize vonal, Ludacris, klasszikus dirty south, crunk, snap, trap, chooped and screewed zenék (nem csak Houstonban ment) és a sor folytatódik. JID, Earthgang stb. Ezek mind Atlanta hangjai.
A trapsztori esetében Memphis szerepébe most igazán nem mennék bele, de Atlanta a gerince a történetnek, aki nem onnan jött, az is oda ment. Metro Boomin, Zaytoven a hangzások mentén, Jeezy, Gucci Mane, Migos, T.I. az arcával népszerűsítette az új hangzást, ami csapdába csalta a popzenét mára. Lil Baby, Young Thug, Lil Yachty, Gunna noha rappelnek, igazából popsztárok. Mindenki örömére a gagyogós mumble rap is sokat köszönhet Atlantának.
Kris Kross: Jump
Kris Kross, Mastodon, Brenda Lee (ismered, mert láttad a Reszkessetek betörőket) Toni Braxton, Monica, Ciara mind atlantaiak.
Ha Atlanta titka érdekel, akkor a válasz a multidiverzitás és a játékosság. Itt a jazzből is trap lesz, mert odabutítják, de a trapből is jazz lesz, mert felemelik oda. Mindent lehet, sőt, kell is.
Így jutunk el oda, hogy minden idők egyik legjobb rappere kiad egy ambient fuvola albumot. Miért is ne, ez is Atlanta.
That Night In Hawaii When I Turned Into A Panther…” – André 3000 (LIVE)