Barion Pixel

Az első reálisan virtuális hegymászós film – The Making of Soloist VR

Benedek Csanád

2022.03.20.

7 perc

Valóságos dokumentumfilm készült a virtuális, valóságos hegymászós filmhez. Valójában maga a film sem lesz mesterséges, csak 3D kamerákkal és a legmodernebb kütyükkel fog elkészülni az eddigi leglátványosabbnak tervezett hegymászó film. Ez kapott egy „making of” dokumentumfilmet, ami szerintem lehet annyira érdekes majd, mint a kész verzió, amit mi is kíváncsian várunk.

A három kamikaze testőr
Pénz, paripa és óriási logisztika szükséges egy ilyen film levezényeléséhez. Megtervezni sem egyszerű, de megvalósítani a függőleges felvételeket, na az egyenesen a lehetetlennel határos. Lehetetlen fazonok azok is, akik erre összeálltak.Aligha van kalandosabb csapat Alex Honnoldnál, Renan Oztürknál és Jonathan Griffith-nél.

Velük több cikkünkben foglalkoztunk. Mind Oztürk, mind Honnold kísérti a sorsot. És hogy kifordítsuk a bibliai mondatot: a halál árnyékának nem a völgyében, hanem a hegyeiben járnak, nem félnek semmitől. Régebben említettem a hegymászós filmek kapcsán, hogy nem lehet visszaadni azt milyen elképesztően nehéz, amit csinálnak. Na, most ha kész lesz a VR-verzió, talán vissza lehet adni.

Alex Honnold, Jonathan Griffith és Renan Ozturk

A Soloist VR Honnoldot követi egy kockázatos, de festői free solo mászótúrán az Egyesült Államokban és Európában. A film március 3-án mutatkozott be Oculus és Meta VR-platformokon. Reméljük, hogy valami általános médiafelületre szánt verzió is lesz. Kérdés akkor elveszti-e a „mélységét” és „magasságát”, a 3D érzés itt tényleg elég izgalmas lehet.

A VR-mászófilm készítése
Ezzel együtt a filmesek egy „making-of” stílusú dokumentumfilmet adtak ki a Red Bull TV-n. A kihívások, amelyekkel szembe kell nézniük, problémák, amelyeket megoldanak, és látványos képek, amelyeket megörökítenek, méltóak arra, hogy külön is foglalkozzunk vele.

Oztürk és Griffith a projekt filmes látnokai. Griffith a The Soloist VR fő felelőse, míg Oztürk a Making ofot vezette. Mindketten azonban magasan képzett hegymászók is. Ennek a képességkészletnek a kombinációját nehéz megtalálni.

A The Soloist VR készítői közül mindenki egyszerre profi alpinista és filmes is.

VR the future of storytelling”
„Virtuális realitás a történetmesélés jövője”, hirdeti a hurráoptimista mondat, én inkább az elkápráztatás, a látvány jövőjének mondanám. Látványban tényleg elképesztő. Egyelőre még keresi a helyét a VR. A hegymászó és túratematika jó ötlet, mert itt tényleg hatalmas kinyíló perspektívákat, tájképeket tudnak átadni az embereknek. Kérdés csak, ki fogja megvenni a sisakokat, el fog-e terjedni az új mánia.

A lélegzetelállító kifejezést eddig is használtuk, de VR-szemüvegek esetében még durvább eredmények születnek. Kezdve azzal, hogy eddig is a mélység, magasság perspektivikus játékával szédítették a közönséget. Ezt itt most szó szerint is lehet érteni.

A másik ok, amiért az elkövetkező időkben egyre több VR-film lesz, hogy a metaverzumok (cikkünk itt) egyre jobban népszerűsítik ezt. Ugyanilyen VR-sisakokkal lehet ezt is megtekinteni.

A háromrészes sorozat, amit most mi ajánlunk egy hegymászó film kulisszái mögé les be, amely kizárólag VR headsetekhez készült. Azonban a „hogyan készült a The Soloist VR” viszont maga is egyenértékű hegymászó film.

A negyedik testőr
Nem Dartagnan, hanem Nico Hojac a negyedik elem, aki az igazi 3D-s film megvalósulásában segített.

A kulisszák mögötti sorozatnak a művészi koncepcióját Renan Oztürk rendező vezette, a csapatot pedig Nico Hojac hivatásos hegymászó segítette eligazodni a hegyekben. Oztürk azon dolgozik, hogy kiváló képeket készítsen, filmen és állóképen egyaránt, míg Hojac alapvető feladata a kamerák felszerelése és a csapat biztonságának megőrzése. Itt mindenki egyszerre sherpa, filmes és természetesen Nicolas Hojac is pro alpinista. Annyira, hogy volt, hogy hamarabb ment fel egy adott sziklára, mint Honnold.

Délszláv neve ellenére a svájci Bernben született, az egykori jégkorongozó otthonosan mozog mindenféle hegyi terepen, legyen szó a sportmászás bármelyik fajtájáról, de olyan csúcsokon is állított fel sebességrekordokat, mint az Eiger. Nico Hojac sem elsősorban sherpa és operatőr, hanem az egyik leggyorsabb mászó is. Ez a csapat egyfajta elit alakulat volt.

Nico Hojac

A 3D kihívásai
A film (a filmrendező Jon Griffith) közel hozza a nézőt az eseményekhez, és megjeleníti milyen érzés egy sziklán vagy hegyen felmenni a világ legjobb hegymászói mellett. Ezeket az eszközöket nem arra tervezték, hogy félig a hegyen lógva dolgozzanak velük. Az újszerű színrevitel és sokféle vad helyszín találkozik az európai Alpoktól a nyugat-amerikai sivatagig. Oztürk és Griffith Honnold által kidolgozott ötletek sokszor improvizáltak, először használják így őket. Emellett néha nehéz is Honnold gyors mászótempóját követni. Míg Honnold szokásos mászóstílusát nem korlátozzák a kötél- és felszereléshalmok, Griffith és a legénység számára ennek éppen az ellenkezője igaz. A 360 fokos kamerát nem könnyű a falra felszerelni. A film és a helyszín szokatlan jellege miatt Griffith-nek és stábjának új típusú berendezéseket és egyedi építésű kötélzetet kellett kitalálnia, hogy kezelni tudja a 25 kg-os csomagokat és a 5,5 kg VR-kameráját a forgatások helyszíneinél. A kezdeti kételyeik ellenére az általuk készített képkockák szinte tökéletesek, vizuálisan lebilincselőek.

A hegymászó, aki keveset van a hegyekben
Hihetetlen, de igaz. Pontosabban a magashegyekben. Alex azt mondta, hogy ez volt élete legextrémebb magashegyi élménye abból a szempontból, hogy sosem volt ennyire éles fizikai sokk az akklimatizálódás kérdése. Európában a hegymászó ikon Alex Honnold, és az alpinista Nic Hojac a Mont Blanc felé vették az irányt, abban a reményben, hogy felmászhatnak a Les Drus-ra, és néhány legendás falszakaszra az európai helyek egyikén.

Honnoldnak, bár a hegymászóvilág egyik legnagyobb sztárja, és senki nem gondolná, ez egyben tanulási élményt is jelentett. A sziklákon elért sikerei ellenére nem tölt sok időt a magashegyeken. „Nem volt hozzászokva a görcsökhöz vagy a jégcsákányhoz” – mondja Hojac. „Tettünk néhány akklimatizációs utat az Aguille du Midi környékén, és Alex elég jól alkalmazkodott, de csak lassan. Kiderült ő is ember.” Végül az első mászás (a Gelbe Kante, egy 14 fokozatú VI+ emelkedő Dél-Tirolban) volt számára a legnehezebb. A kilométeres falakat minden biztosítás nélkül megmászó Alex azt mondta, hogy talán ez volt eddigi életének legextrémebb hegyi élménye.

Hiába na, a VR is látványos, de a jó öreg klasszikus 3 dimenziónak van még pár trükkje.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

A világ peremén lógva: A magányos alpinista legendája

Ang Rita – hordárból legenda. Igazságot a serpáknak!

Végtisztesség a felhők felett

Doktorok 6000 méteren

Mélységélesség: Tériszony nélkül Jimmy Chinnel

Piszkos Fred a hegyek kapitánya